Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā -2 °C
Skaidrs
Trešdiena, 4. decembris
Baiba, Barba, Barbara
Emocionālā saikne ar Latviju ir spēcīga, bet finansiāli Latvijas tirgus veido nelielu apgrozījuma daļu

Būtu gatavi nodarbināt vēl vairāk darbinieku

Informācijas tehnoloģiju (IT) nozares uzņēmuma Zabbix (pamatdarbība ir tīklu un lietojumprogrammu monitoringam domātas, atklātā pirmkoda programmatūras izstrāde) biznesa attīstības direktors Sergejs Sorokins intervijā Magdai Riekstiņai.

Kā vērtējat, kas ir uzņēmuma Zabbix svarīgākie resursi?

Noteikti – cilvēki, uzņēmuma darbinieki. Jo spēcīgāka ir speciālistu komanda, jo labāk varam attīstīt mūsu uzņēmuma piedāvātos IT risinājumus.

Jūsu pārstāvētais uzņēmums ir darbinieku meklējumu procesā?

Visu laiku! Mēs varētu nodarbināt daudz vairāk darbinieku, nekā patlaban uzņēmumā strādā. Lai atrastu darbiniekus, izmantojam dažādas metodes, to vidū gan mūsu mājaslapā izvietojam informāciju, ka aicinām cilvēkus darbā, gan arī meklējam darbiniekus ar paziņu starpniecību. Piedalāmies arī dažādos karjeras dienu ievirzes pasākumos, kuru laikā varam informēt sabiedrību par to, ka esam IT uzņēmums, kas atrodas tepat, Latvijā, un meklē darbiniekus. 

Darbiniekiem, kurus vēlaties piesaistīt, jābūt ar augstāko izglītību IT jomā?

Ziniet, man bija priekšstats, ka nopietnākie speciālisti mūsu nozarē ir ar augstāko izglītību IT jomā, taču dzīves pieredze parādījusi, ka augstākā izglītība IT jomā nav obligāts priekšnosacījums, lai veiksmīgu strādātu IT nozares uzņēmumā – ir labi speciālisti ar izglītību arhitektūrā, sociālajās zinātnēs, filozofijā. Svarīgi, lai cilvēkam būtu loģiskā domāšana, jo IT jomā bez loģiskās domāšanas strādāt gan nav iespējams. Mēdz būt tā, ka cilvēks izvēlējies citu studiju virzienu, bet IT joma šo cilvēku dzīves gaitā pati atrod, jo cilvēkam piemīt IT sfērai atbilstošā, loģiskā domāšana.

Kur slēpjas iemesls tam, ka jūsu pārstāvētais uzņēmums un arī citi IT uzņēmumi cīnās ar darbinieku trūkumu?

Runājot par mūsu uzņēmuma produktu, jāteic – tas nav no vienkāršākajiem, turklāt tiek attīstīts daudzos virzienos. Mūsu darbs ir tāds, kas prasa pamatīgi iedziļināties. Var teikt, ka šis darbs ir profesionāls izaicinājums, un svarīga ir arī strādājošo vēlme izzināt ko jaunu, iet tādu profesionālās attīstības ceļu, kāds iepriekš nav iets. Nebūs tā, ka gadiem būs jādara vienveidīgs, monotons darbs. Ir cilvēki, kuriem piedāvā – tev ir jauns projekts, pie kā strādāt, – bet šie cilvēki atbild, nē, es jau daudzus gadus strādāju pie cita rakstura projekta, neko jaunu, citādu es nedarīšu. Šādi cilvēki tiešām ir ļoti spēcīgi profesionāļi tajā nišā, kurā strādā daudzus gadus, bet allaž iebilst pret jebkādiem, jauniem profesionālajiem izaicinājumiem. Tas nav nekas slikts, jo vēlme darīt darbu, ko cilvēks labi pārzina un veic jau gadiem, ir profesionālajā aspektā cienījama, tomēr šolaiku straujā IT jomas attīstība prasa arī gatavību jauniem izaicinājumiem, un IT uzņēmumā var būt situācija, kad darbiniekiem jāstrādā pie aizvien jauniem, inovatīviem projektiem.

Tātad jūs meklējat darbiniekus, kuri ir gatavi profesionāliem izaicinājumiem?

Svarīga ir vēlme strādāt, kā arī vēlme profesionālajā ziņā pilnveidoties un mācīties – gan no kolēģiem, gan pašam atrodot jaunu profesionālo zināšanu un prasmju apguves ceļus. Ja darbinieks saka – lai prasmīgāk strādātu, viņam nepieciešams apmeklēt kādus kursus, tad par to mēs vienosimies, galvenais, lai darbiniekam būtu vēlme ļoti labi izdarīt savu darbu un būtu skaidrs, kas veiksmīga rezultāta sasniegšanai nepieciešams. 

Uzņēmumam Zabbix ir pārstāvniecība Japānā, kas nav ierasts tirgus Latvijas uzņēmumiem. Kā nonācāt tieši Japānā?

Pārstāvniecību Japānā atvērām jau 2012. gadā. Japāna mums ir ļoti īpašs tirgus, un Zabbix šajā tirgū ir ļoti labi pazīstams. Tas saistīts ar to, ka mūs pamanīja tāds nozīmīgs Japānas IT jomas uzņēmums, ko pasaulē pazīst kā NTT – vērienīgs telekomunikāciju operators Japānā, kas strādā vēl daudzās nozarēs. 

Japānā arī sāka parādīties tāda, varētu teikt, sabiedrība, kas augstu vērtē Zabbix piedāvājumu un pat ir Zabbix fani. Sākotnēji bija trīs pieci Zabbix fani, vēlāk viņu skaits sasniedza vairākus tūkstošus, un šie cilvēki ļoti aktīvi iesaistījās Zabbix popularizēšanā. Bija arī cilvēks, kurš no Japānas ieradās Latvijā, lai strādātu uzņēmumā Zabbix, un tas bija vēl pirms Zabbix atvēra pārstāvniecību Japānā. Šis cilvēks no Japānas Latvijā uzņēmumā Zabbix nostrādāja vairāk nekā gadu, un šī sadarbība arī veicināja Zabbix uzņēmuma dibināšanu Japānā. Līdz ar pirmajiem mēnešiem sapratām, ka tā ir veiksme. Patlaban Zabbix Japan ir astoņi strādājošie, un Zabbix Japan turpina aizvien augt.
Kopumā Japāna ir ļoti nozīmīgs tirgus, jo liela daļa Āzijas raugās uz Japānu. Daudzi to neatzīt, daudzi saka – Japāna mums nav nekas, bet faktiski Dienvidkoreja, Ķīna, Taivāna un vēl citas Āzijas valstis seko tam, kas notiek Japānā, tam, kādas tehnoloģijas tur tiek lietotas un ir populāras, un sāk tādas pašas tehnoloģijas ieviest savās valstīs.

Kā jūs raksturotu biznesa vidi Japānā?

Nevar teikt, ka Japānā valdošā biznesa vides kultūra liktos pilnībā sveša un nesaprotama, bet pie Japānas biznesa vides kultūras mums, eiropiešiem, jāpierod. Strādājot Japānas biznesa vidē, ļoti jādomā līdzi, ko darām, kā rīkojamies, jo rīcība, kas Latvijas, citu Eiropas valstu un arī ASV biznesa vidē tiek uzskatīta par normālu, Japānā var tikt uztverta kā neatbilstoša ierastajām biznesa vides tradīcijām. Viena šāda neatbilstoša nianse var novest pie tā, ka vispār nebūs nekādas sadarbības biznesā un uzņēmēji no Eiropas un ASV var pat nesaprast, kas īsti noticis un kāpēc sadarbības ar japāņiem vispār nebūs, jo paši japāņi neko nepaskaidros. Ņemot vērā biznesa kultūras atšķirības, mums Japānas Zabbix birojā faktiski visi biroja darbinieki ir Japānas iedzīvotāji, un ar viņiem mēs varam droši runāt tā, kā mēs esam pieraduši, un viņi, var teikt, pārtulko mūsu sacīto Japānas biznesa videi un neļauj mums pieļaut kļūdas, kādas mēs varētu pieļaut, ja mēģinātu ieiet Japānas tirgū bez kolēģiem, kuri paši ir vietējie, Japānas iedzīvotāji.

Ir dzirdēts, ka Japānas biznesa vidē viss notiek lēnāk, nekā mēs Latvijā esam pieraduši. Piekrītat? 

Visumā jā. Kad mēs prezentējam kādu jaunu savas programmas versiju, tad gan Eiropā, gan ASV, gan bijušajās padomju republikās cilvēki šo jauno programmas versiju ir gatavi pēc divām nedēļām sākt lietot un, ja ir kādas sīkas, lietošanas gaitā precizējamas nianses, tas viņus neuztrauc, Japānā ir citādi – tur vietējie ir gatavi ieguldīt piecu cilvēku darbu pat gada garumā, lai ļoti uzmanīgi jauno versiju testētu, pārbaudītu, uzdotu milzīgu skaitu jautājumu un tikai tad, kad viņi jūt, ka produktu pārzina perfekti, ir gatavi iet pie saviem klientiem un piedāvāt produktu. Te minētais neattiecas tikai uz jaunu IT produktu testēšanu, bet uz visu Japānas dzīvesstilu, visu biznesa vides kultūru. 

Zabbix veicas ASV tirgū, kas tiek uzskatīts par IT nozares uzņēmumiem interesantu tirgu?

ASV mums faktiski ir tirgus numur viens un ir arī stratēģiskas nozīmes tirgus. Salīdzinot ar Japānu, ASV biznesa vidē temps ir daudz straujāks – ASV biznesa vides pārstāvji vienā dienā var piezvanīt, izteikt interesi sadarboties un jau nākamajā dienā atsūtīt līgumu. 

Kad Zabbix izveidojās, pamatā orientējāties uz ASV tirgu?

Zabbix allaž bijis veiksmīgs tieši ar ļoti radošo attieksmi. Nebija tāda plāna – izveidot uzņēmumu un strādāt tāpēc, lai gūtu milzīgu peļņu. Sākotnēji tas bija vairāk kā hobijs uzņēmējdarbības formā. Viss sākās ar pašu redzējumu, ar vēlmi kaut ko IT jomā paveikt, un tad arī klienti atnāca ļoti dabīgi. Mēs joprojām uzskatām, ka uzņēmums Zabbix ir ar start-up jeb jaunuzņēmuma kultūru, es te nerunāju par uzņēmumu raksturojošajiem finanšu datiem, bet tieši par mūsu uzņēmuma kultūru, kas atbilst jaunuzņēmuma stilam.

Kā izpaužas jaunuzņēmuma kultūra? 

Jaunuzņēmuma kultūra izpaužas tā, ka spējam ātri, bez garām birokrātiskām procedūrām uzņēmumā pieņemt lēmumus, un arī tā, ka esam atvērti dažādiem jauniem sadarbības piedāvājumiem. Protams, mēs jebkuru sadarbības piedāvājumu izvērtējam, bet nebūs tā, ka jaunu sadarbības piedāvājumu, to neanalizējot un neizvērtējot, noraidīsim tikai tāpēc, ka tas ietver ko nebijušu. Mēs neteiksim, ka pie projekta nestrādāsim tikai tāpēc, ka pie tāda projekta iepriekš neesam strādājuši, mēs neteiksim – pie mums tā nav pieņemts, tā mēs nestrādājam. Izvērtējot sadarbības piedāvājumu, mēs varam uzņemties īstenot projektu, kas atšķiras no visiem iepriekšējiem mūsu projektiem, ja uzskatām to par interesantu un realizējamu, nebaidoties no tā, ka šis projekts prasa inovatīvu attieksmi.

Kādu valstu tirgi jūsu pārstāvētajam uzņēmumam vēl ir svarīgi?

Runājot par tirgiem ekonomiskajā aspektā, jāteic – mūsu uzņēmuma veiksme ir tā, ka mums nav kāda viena tirgus, no kura uzņēmums Zabbix būtu atkarīgs. Mūsu uzņēmumam pēc nozīmes vienlīdz svarīgi ir aptuveni 10–15 valstu tirgi, bet kopumā eksportējam savus pakalpojumus uz vairāk nekā 60 valstīm. Tas ļauj mums justies stabilāk un attīstīties drošāk, nekā tas būtu tad, ja mēs orientētos galvenokārt uz kādas vienas valsts tirgu. Ikvienam uzņēmumam – ne tikai IT nozares uzņēmumam – tas, ka uzņēmums nav atkarīgs tikai no viena konkrēta tirgus – vienalga, vai tas būtu Latvijas, ASV vai kādas citas valsts tirgus, – mazina riskus. Mums, uzņēmumam Zabbix, būtiski tirgi ir, piemēram, Francija, Vācija, Itālija, kā arī Brazīlija, kas gan atrodas ļoti tālu no Latvijas, tomēr Zabbix Brazīlijā ir ļoti populārs, es pat teiktu, ka savā nišā IT produkts Zabbix Brazīlijā ir risinājums numur viens. 

Cik nozīmīgs tirgus uzņēmumam Zabbix ir Latvija?

Latvijas tirgus mums ir ļoti nozīmīgs emocionālajā aspektā. Latvijā mēs dzīvojam, šajā valstī dzīvo ievērojami lielākā daļa mūsu uzņēmuma darbinieku. Latvijā mūsu uzņēmums attīstās, un tuvākajā laikā mūsu uzņēmums neplāno pārcelties uz kādu citu valsti. Emocionālā saikne ar Latviju ir ļoti spēcīga, bet finansiāli Latvijas tirgus veido tikai nelielu apgrozījuma daļu. 

Strādājat arī Krievijas tirgū? Krievija daudzu Latvijas uzņēmumu ieskatā ir interesants tirgus plašā mēroga dēļ, bet vienlaikus arī sarežģīts.

Jā, Krievijas tirgū strādājam. Krievija ir ērti sasniedzams tirgus, jo tas ir mūsu kaimiņvalsts tirgus. Krievijas tirgū kopumā mums veicas ļoti labi, palīdz tas, ka pārvaldām krievu valodu, un Zabbix Krievijā de facto ir standarts savā jomā. Krievijā Zabbix pazīst, jautājums – kas tas Zabbix vispār tāds ir? – Krievijā specializētajās IT nozares izstādēs netiek uzdots. Krievijas tirgum ir plaši mērogi, arī ar IT jomu šajā tirgū viss ir kārtībā, taču mūsu uzņēmums nav atkarīgs tikai no Krievijas tirgus. Krievijas tirgus neveido 50% no mūsu apgrozījuma.

Vai, strādājot daudzu, dažādu valstu tirgos, ar to valodu zināšanām, kas parasti ir cilvēkiem Latvijā, respektīvi, ar latviešu, angļu un krievu valodas zināšanām, pietiek? Teiksim, lai iekarotu Brazīlijas tirgu?

Lai ieietu tirgū un atrastu sadarbības partnerus – pietiek, lai veiksmīgi strādātu ilgtermiņā – nē. Mana pieredze rāda – skaitliski nelielu nāciju pārstāvji ir ļoti atvērti dažādu svešvalodu apguvei, un tas attiecas uz latviešiem, igauņiem, lietuviešiem, beļģiem un citu skaitliski nelielu nāciju pārstāvjiem. Lielo nāciju, lielo valstu – tādu kā Brazīlija, Ķīna, Francija, Vācija, ASV, Krievija un citu – pārstāvji pieraduši, ka ar dzimtās valodas zināšanām pietiek. Mums labi veicas ASV tirgū, jo pārvaldām angļu valodu, mums labi veicas Krievijas tirgū, jo pārvaldām krievu valodu, bet, piemēram, Brazīlijā vai Itālijā noteikti jāmeklē vietējie sadarbības partneri. Mums patlaban ir kopumā vairāk nekā simts nopietni sadarbības partneri, kuri atrodas dažādās valstīs. Sadarbības partneri veido to atbalstošo posmu, kas ļauj mums veiksmīgi strādāt konkrētās valsts tirgū. Sadarbības partneri palīdz valodu jomā, bet ne tikai – lai arī tiek uzsvērts, ka mēs dzīvojam digitālajā ērā, tikšanās ar klientu klātienē joprojām ir ļoti svarīga. Ja klients ar uzņēmuma pārstāvi vēlas tikties kaut vai uz desmit minūtēm pusdienlaikā, tad arī šādai īsai sarunai var būt ļoti liela nozīme. Mums, uzņēmuma pārstāvjiem, kuri strādā Latvijā, apbraukāt visu pasauli nav iespējams, tāpēc sadarbības partneriem, kas atrodas uz vietas konkrētajā valstī, ir ļoti liela nozīme.

Kas ir Zabbix tipiskais klients – juridiska persona, piemēram, kāds uzņēmums, vai arī privātpersona?

Tipiskais klients noteikti ir juridiska persona, vidēja vai liela mēroga uzņēmums, kurā ir ievērojams skaits serveru. Mūsu piedāvātā IT risinājuma lietotāji ir IT profesionāļi, cilvēki, kuri saprot IT jomu un kuri savā ikdienas darbā ir ieguvuši plašas zināšanas IT jomā. Tāda privātpersona, kas mājās darbojas ar savu personīgo datoru, bet vispār nav saistīta ar IT jomu, visticamāk, nesāks izmantot mūsu piedāvājumu. Savukārt cilvēks, kas IT jomā orientējas, mūsu piedāvāto risinājumu var lietot arī mājas apstākļos.

Kādos ārvalstu tirgos vēl nestrādājat, bet gribētu strādāt?

Te es gribu minēt Ķīnu. Nevar teikt, ka mēs Ķīnas tirgū vispār nestrādājam, bet runa ir par aktīvāku darbu Ķīnas tirgū nākotnē. Patlaban redzams, ka Ķīna nav tikai tā dēvētā pasaules fabrika, kurā notiek vērienīga, bet vienkārša ražošana. Ķīnā ir arī nopietni uzņēmumi ar augstām prasībām IT jomā. Var teikt, ka Ķīna – tas ir tirgus, kurā uzņēmumam ir jābūt, un ne tikai tāpēc, ka Ķīna ir ļoti plaša mēroga tirgus. Būt Ķīnas tirgū ir interesanti arī no uzņēmuma attīstības viedokļa, jo ikviens tirgus, kurā uzņēmums ieiet, ietekmē arī pašu uzņēmumu, šī uzņēmuma kultūru un padara daudzveidīgāku uzņēmuma pieredzi.

Par Zabbix

Zabbix ir Latvijā radies informācijas tehnoloģiju nozares uzņēmums, kura pamatdarbība ir tīklu un lietojumprogrammu monitoringam domātas, atklātā pirmkoda programmatūras izstrāde. Klientiem tiek piedāvāts plašs profesionālo pakalpojumu klāsts, to vidū – programmatūras uzstādīšana un integrācija, funkcionalitātes izstrāde pēc pasūtījuma un konsultatīvie pakalpojumi.

- Zabbix ir monitoringa sistēma (programmatūra). Ar Zabbix monitoringa sistēmas palīdzību uzņēmumi var pārskatīt miljoniem informācijas pozīciju, kas iegūtas no desmitiem tūkstošu serveru vai citu ierīču (piemēram, bankomātu tīkla), nepieļaujot problemātiskas situācijas un izvairoties no izdevumiem kāda uzņēmuma dīkstāves gadījumā.

- Patlaban Zabbix ir viena no populārākajām atvērtā pirmkoda monitoringa programmām pasaulē.

- Zabbix produktu lieto daudzos desmitos valstu, bet pārstāvniecības atvērtas ASV un Japānā. 

- Zabbix saņēmis Latvijas Atvērto tehnoloģiju asociācijas balvu par izcilāko atvērto tehnoloģiju risinājumu biznesā, jo pierādījis, ka ar atvērtajām tehnoloģijām var labi pelnīt.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Intervijas

Vairāk Intervijas


Ražošana

Vairāk Ražošana


Karjera

Vairāk Karjera


Pasaulē

Vairāk Pasaulē


Īpašums

Vairāk Īpašums


Finanses

Vairāk Finanses