Lai arī jūlija beigās Eiropas Komisijas priekšsēdētāja Žana Kloda Junkera vizītes ASV laikā tika panākta vienošanās par atteikšanos no jaunu nodevu un tirdzniecības ierobežojumu noteikšanu, nepagāja ilgs laiks, līdz Tramps atkal atgriezās pie draudiem ieviest importa tarifus 25% apmērā automašīnu un rezerves daļu importam no ES, atsaucoties uz nacionālo drošību, netaisnīgām tirdzniecības priekšrocībām apvienotajai Eiropai un vēl citiem faktoriem.
Šādi draudi ir visīstākais Dāmokla zobens virs apvienotās Eiropas galvas. Atbilstīgi Eiropas Autoražotāju asociācijas (Association des Constructeurs Europeens d’Automobiles, ACEA) datiem autobūves industrija nodrošina ap 7% no apvienotās Eiropas iekšzemes kopprodukta, kā arī tieši vai pastarpināti dod darbu 13,3 miljoniem cilvēkiem jeb 6,1% darbspējīgo ES iedzīvotāju. Automašīnu ražošanā ir iesaistīti 3,4 miljoni eiropiešu (2,5 miljoni jeb 8,3% no visiem apvienotās Eiropas rūpniecībā strādājošajiem tieši un vēl 0,9 miljoni – pastarpināti), 4,4 miljoni ir iesaistīti automašīnu tirdzniecībā, remontā un citos ar auto saistītos pakalpojumos, 4,8 miljoni strādā transporta nozarē, vēl 0,7 miljoni – ar industriju saistītos būvdarbos, galvenokārt ceļu būvē.
ES 28 dalībvalstīs 2017. gadā tika saražoti kopumā 19,6 miljoni automašīnu jeb katra piektā automašīna pasaulē. 17 miljonu no šiem auto bija vieglās pasažieru automašīnas, savukārt 2,6 miljoni – tā dēvētie komerciālie transportlīdzekļi. Eksportēti tika 5,9 miljoni automašīnu, kopējai industrijas eksporta vērtībai sasniedzot 138,6 miljardus eiro. Importēti – 3,7 miljoni automašīnu 48,3 miljardu eiro vērtībā, un ES autoindustrijas ārējās tirdzniecības automašīnām pozitīvā bilance – 90,3 miljardi eiro – arī veidoja gandrīz trešdaļu no ES kopējās ārējās tirdzniecības ar rūpniecības precēm pozitīvās bilances, kas pērn bija 290 miljardu eiro.
Cietīs visi
Lielākais Eiropas autoražotāju eksporta tirgus ir ASV, kur atbilstīgi oficiālajai statistikai 2017. gadā tika pārdoti 1,16 miljoni Eiropas automašīnu 38 miljardu ASV dolāru (32,8 miljardi eiro) vērtībā, turklāt šie skaitļi attiecas tikai uz automašīnām, nevis komplektējošajām detaļām vai automašīnu rezerves daļām. Kopā ar pēdējām ES autoindustrijas eksporta vērtība uz ASV tiek lēsta 51 miljarda eiro apmērā gadā. Savukārt amerikāņu eksports uz ES pērn bijis vien 250,8 tūkstoši automašīnu sešu miljardu dolāru vērtībā. Aptuveni trešdaļa visu Eiropas automašīnu tika saražota Vācijā, kas nodrošināja arī 55% no visa ES automašīnu eksporta, tomēr nozīmīgu lomu autoindustrijā spēlē arī Francija, Lielbritānija, Itālija, Polija, Čehija, Rumānija un Spānija.
Visu rakstu lasiet laikraksta Diena pirmdienas, 17. septembra, numurā! Ja turpmāk vēlaties Dienas publikācijas lasīt drukātā formātā, laikrakstu iespējams abonēt ŠEIT!
raimondss
hmm
reptilis