Norises pasaules preču biržās apliecina, ka daudz kas vairs nav tā, kā bija senāk. Šajā ziņā spilgts piemērs ir nafta, kuras stratēģiskais raksturs pat ļāvis iespaidot globālās ekonomikas izaugsmes ātrumu. Taču tādi laiki kļūst par pagātni, un tas ļauj izvairīties no būtiska cenu kāpuma patlaban, kad spriedze Tuvajos Austrumos pieaug un kuģošana pa Sarkano jūru kļūst aizvien sarežģītāka.
Kuģiem, lai no t. s. "Pasaules manufaktūras" Āzijas valstīs mierīgi nokļūtu Eiropā, nākas mest līkumu apkārt Labās cerības ragam, tādējādi pagarinot maršrutus. Tas nozīmē lielāku degvielas patēriņu un dod iemeslu naftas cenu kāpumam. Tomēr ne bažas par naftas piegādēm no Tuvajiem Austrumiem, ne garāki kuģošanas maršruti, ne ziņas par ieguves apjomu samazinājumu, ne fakts, ka Rietumi vairs (vismaz ne tiešā veidā) nepērk Krievijas naftu nespēj izraisīt melnā zelta cenas kāpumu. Aptuveni pēdējā mēneša laikā naftas cena gandrīz nav mainījusies, lai gan spriedzes pieaugums ir bijis visai ievērojams.
Visu rakstu lasiet avīzes Diena piektdienas, 2. februāra, numurā! Ja vēlaties laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt klikšķinot šeit!
Raksta cena: €1.00