Uzņēmumu darbību un pastāvēšanas ilgumu bieži ietekmē trīs faktori.
Pirmais no tiem ir konkrētā uzņēmuma vadības lēmumi, piemēram, prasme vai – tieši pretēji – neprasme pielāgoties pārmaiņām, kas Latvijā izrādījusies liktenīga vairākiem lieliem rūpniecības uzņēmumiem. Otrais faktors ir situācija konkrētajā nozarē un tas, cik spēcīga ir konkurence, jo, piemēram, mazpilsētā vienkārši var nepietikt iedzīvotāju divdesmit veikalu un desmit restorānu apmeklēšanai. Trešais faktors ir globālie satricinājumi, kuru spilgts piemērs bija kovidpandēmija. Tās laikā valstiskā mērogā ieviestie epidemioloģiskie ierobežojumi skāra daudzus dažādu nozaru uzņēmumus, to darbību uz laiku pilnībā vai daļēji apturot.
Kopumā, veidojot biznesu, ir jāapzinās, ka "pārmērīgas finanšu saistības un novēlota reakcija uz pārmaiņām tirgū var negatīvi ietekmēt jebkura lieluma un nozares uzņēmumu, pat novedot to līdz bankrotam", mudina ņemt vērā starptautiskās risku pārvaldības kompānijas Coface ekonomists Mateušs Dadejs, kurš specializējas Centrāleiropas un Austrumeiropas ekonomikā.
Kompānijas Lursoft apkopotie dati rāda, ka šāgada februārī Latvijā tika likvidēti 782 uzņēmumi, bet visa pagājušajā gada laikā – 9432 uzņēmumi. Te jāpaskaidro, ka uzņēmuma likvidēšana ne vienmēr ir saistīta ar maksātnespēju. Uzņēmums var tikt likvidēts arī tad, ja mainās uzņēmuma īpašnieku plāni vai izvēlētais darbības virziens kļūst neaktuāls.
Visu rakstu lasiet avīzes Diena piektdienas, 14. marta, numurā! Ja vēlaties laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt klikšķinot šeit!
Raksta cena: €0.40