Nesen Diena saņēma e-pasta vēstuli, kas bija nosaukta par "informāciju medijiem" un kurā bija sacīts: "Daļa mūsu valsts iedzīvotāju ir dzelžaini pārliecināti, ka Latvijā «viss eksports ir atkarīgs no Krievijas" [..] Skaidrojam, kā ir patiesībā."
Diena vēlējās uzzināt, uz kāda pētījuma balstās apgalvojums, ka daļa iedzīvotāju ir "pārliecināti, ka Latvijā "viss eksports ir atkarīgs no Krievijas"", un jautājumu par to uzdeva sabiedrisko attiecību speciālistei, kas bija norādīta kā papildu informācijas sniedzēja, kā arī Ārlietu ministrijai (ĀM), kas arī bija minēta e-pastā. Sabiedrisko attiecību speciālistes atbilde bija nekonkrēta: "Izskatot publiski izteiktos komentārus (sociālajos tīklos un interneta medijos), redzot kopējo nostādni, saskatījām šādu mītu." Neviens konkrēts interneta portāls vai ieraksts sociālajos tīklos atbildē nebija minēts. ĀM atbildē Dienai savukārt pauda, ka "izplatītā ziņa nav nedz ĀM preses relīze, nedz arī tajā tiek pausts vai citēts ĀM amatpersonu viedoklis".
Varbūt daļa sabiedrības Krieviju uzskata par nozīmīgu eksporta tirgu Latvijas precēm un pakalpojumiem, taču nedomā, ka viss eksports atkarīgs no Krievijas? Piemēram, SIA PwC pērn veiktā lielo un vidējo uzņēmumu vadības pārstāvju aptauja rāda, ka 49% aptaujāto par būtisku noieta tirgu uzskata Lietuvu, 46% – Igauniju, bet Krieviju – 27%. Centrālās statistikas pārvalde vēsta, ka pērn novembrī Latvijas svarīgākie eksporta partneri no ES valstīm bija Lietuva (17,8% no eksporta kopapjoma) un Igaunija (11,6%). Ārpus ES tiešām nozīmīgākais eksporta tirgus bija Krievija, bet vien ar 9,5%.
Uz šo datu fona apgalvojums, ka jāatmasko mīts "viss eksports atkarīgs no Krievijas" liekas diskutabls. Arī tāpēc, ka 2014. gada augustā Krievijas ieviestais embargo slēdza ceļu uz šīs valsts tirgu virknei Latvijas pārtikas preču, bet vairāki pārtikas nozares uzņēmēji medijos daudz stāstījuši par jauniem eksporta virzieniem.
Ja kāds sola atmaskot mītu, tad informācijā medijiem derētu norādīt konkrētus faktus, kas pamato mīta esamību, respektīvi, pierāda, ka cilvēki tiešām tā domā. Ir daudzi pozitīvie piemēri, kad apgalvojumi tiek precīzi pamatoti, to vidū Kantar TNS, vairāku ministriju un banku vēstījumi medijiem. Tātad – sabiedrībai.
Trollis JT > Magda Riekstiņa