Daudz runāts par Rīgas lidostu saistībā ar lielajām aviokompānijām. Šoreiz gribētu pievērsties tā dēvētajai mazajai aviācijai. Cik lielā mērā valsts ir ieinteresēta, lai tā attīstītos?
Mūsu politika attiecībā uz mazo aviāciju, es teiktu, ir ļoti liberāla. Tie, kuriem tajā brīdī nav paveicies vai kas nav dabūjuši sertifikātu kaut kādu objektīvu iemeslu dēļ, kā bieži gadās, jo nav kaut ko apguvuši, iemācījušies, nav ieguldījuši attiecīgos līdzekļus, mēdz būt tie skaļākie, sakot, ka trūkst valsts atbalsta, trūkst valsts politikas, nevis izdara savus mājasdarbus un atnāk uz sertifikāciju otrreiz.
Runājām par lidmašīnām, tām nepieciešamo infrastruktūru, taču ir arī helikopteri, arī mazie, privātie.
Gan lidmašīna, gan helikopters aviācijas likuma un arī sadzīviskā izpratnē ir gaisa kuģi, un no šī viedokļa lielas starpības nav. Bet man kā bijušam pilotam ar pietiekami lielu stāžu ir tāds novēlējums visiem, kas gribētu iegādāties helikopteru un palidot, – helikopters atšķirībā no lidmašīnas ir nestabila sistēma. Ja lidmašīnā noņemat rokas un kājas no vadības rīkiem, tā, visticamāk, tūlīt neapgāzīsies, bet helikopters līdzīgā situācijā uzreiz būs "ripā". Ir pasaules vēsturē diezgan daudz gadījumu, kad neprofesionālis, cilvēks pilnīgi no malas, varbūt pat "zem grādiem", iekāpj pat lielā lidmašīnā un paceļas. Ir pat bijuši daži gadījumi, kad tāds arī nosēdina lidmašīnu un pats paliek dzīvs. Bet nav neviena gadījuma, kad neprofesionālis būtu iekāpis helikopterā un vismaz pacēlies. Un tad, kad cilvēki gudro, ka nauda sapelnīta, mājas uzbūvētas un nu beidzot varētu sākt dzīvot...
... kā filmās...
... un tāpēc vēl vajadzētu helikopteru, es, kā saka, pazīstot drēbi un savulaik darbojoties izmeklēšanas komisijās, teiktu: ja jums ir 20 gadu, dariet, kā gribat un varat, bet ap 35 gadiem šis bizness ir jābeidz, jo tad tavas reakcijas, motoriskie rādītāji ir tādi, ka labāk nevajag. Bet tieši tas ir tas vecums, kad mūsēji tikai sāk apgūt, jo var to finansēt.
Visu rakstu lasiet laikraksta Diena pirmdienas, 12. februāra, numurā! Ja ir vēlme laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!