Šo mērci izgudroja ķīniešu izcelsmes vjetnamietis Deivids Trans, kurš 1980. gadā emigrēja uz Kaliforniju, ASV. Viņš dibināja uzņēmumu Huy Fong Foods un radīja ikonisko čili mērci, iedvesmojoties no garšām, ko baudīja savā dzimtenē Vjetnamā.
Nosaukums Sriracha gan nāk no Taizemes pilsētas Si Racha, kur vietējie gatavoja līdzīgas čili mērces. Deivids Trans radīja savu versiju ar spēcīgāku, intensīvāku ķiploku, čili garšu, etiķa, cukura, sāls balansu. Sākotnēji mērce bija paredzēta Āzijas kopienām ASV, taču ātri vien Sriracha ar slaveno gaiļa simbolu uz etiķetes kļuva par globālu zīmolu.
Kāpēc tā guva tādus panākumus? Sriracha piedāvā izcilu līdzsvaru starp aso, skābo, saldo un ķiploku aromātu, padarot to universāli pielāgojamu dažādiem ēdieniem – no Āzijas virtuves līdz burgeriem, picām un pat kokteiļiem. Tāpēc tā kļuva pievilcīga plašai auditorijai.
Turklāt 80. un 90. gados ASV pieauga interese par pikantiem ēdieniem, jaunām, eksotiskām garšām, un Sriracha kļuva par lielisku izvēli.
To sāka izmantot daudzi restorāni. Īpaši populāra kļuva Sriracha mayo ar majonēzi, ko izmanto burgeros, picās, hotdogos, suši. Sriracha mērci pievienoja omletēm, ceptām olām vai avokado grauzdiņiem. Tajā iemērca kartupeļus frī, ceptas garneles vai vistas spārniņus. To maisīja kopā ar skābo krējumu vai jogurtu, majonēzi, lai iegūtu pikantu mērcīti dārzeņiem. Sriracha kopā ar sojas mērci, medu vai ķiplokiem lieliski noderēja, lai marinētu vistas, cūkgaļas vai tofu gabaliņus. Tā mērce kļuva neatņemama amerikāņu virtuvē. Sarkanā pudele ar zaļo vāciņu un baltajiem uzrakstiem ir kļuvusi par dizaina klasiku, veikalos viegli atpazīstama.
Interesanti, ka Huy Fong Foods nekad nav ieguldījis tradicionālajā reklāmā. Mērces popularitāti veicināja mutiskā atsauksmju kultūra un internets, īpaši sociālie tīkli un emuāri. Cilvēki dalījās ar receptēm un atsauksmēm. Sriracha kļuva par pikanto ēdienu kultūras simbolu. To izmantoja TV šovos, rakstos, tā kļuva par popkultūras daļu.
Deivids Trans centās saglabāt mērci pieejamu plašai auditorijai. Tās cena vienmēr bija saprātīga, pievilcīga dažādiem sociālajiem slāņiem.
Deivids Trans dzimis 1945. gadā Vjetnamā. Pēc Vjetnamas kara beigām un komunistiskās valdības nākšanas pie varas 1978. gadā Trans kopā ar ģimeni devās bēgļu gaitās, uz neliela kuģa Huey Fong emigrējot uz ASV. Kuģa nosaukums vēlāk iedvesmoja viņa uzņēmuma nosaukumu. Tagad Huy Fong Foods ir kļuvis par daudzmiljonu dolāru uzņēmumu. Neskatoties uz milzīgajiem panākumiem, Trans vienmēr palicis pieticīgs, dzīvojis vienkāršu dzīvi un izvairījies no nokļūšanas uzmanības centrā, koncentrējoties uz sava uzņēmuma darbību. Vēl pirms pāris gadiem viņš pats vadīja savu uzņēmumu.