Rēzeknē Ieteikts attīstīt Valsts ģimnāziju un četras vidusskolas/ģimnāzijas esošo sešu vietā. No pašreizējām vidusskolām Rēzeknē pētījuma autori aicina attīstīt Austrumlatvijas Tehnoloģiju vidusskolu, kas, neraugoties uz pašreiz zemo skolēnu skaitu (skola atvērta tikai 2015. gadā), ir saglabājama, jo apzināti veidota kā augsta izglītības līmeņa mācību iestāde, kas sagatavos topošos studentus tās dibinātājai – Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijai, ar dabaszinātņu un matemātikas ievirzi.
Vēl saglabāt būtu lietderīgi Rēzeknes 5. un 6.vidusskolu, kuru atrašanās vieta aptver blīvi apdzīvoto Ziemeļu rajonu un arī būtu tuvāka skolēniem, kas mācās reorganizējamās lauku vidusskolās uz ziemeļiem no Rēzeknes, un Rēzeknes valsts poļu ģimnāziju. Savukārt 2. un 3.vidusskolu piedāvāts reorganizēt attiecīgi par pamatskolu un sākumskolu.
Pēc Centrālās statistikas pārvaldes datiem kopš 2000.gada iedzīvotāju skaits pilsētā samazinājies par vairāk nekā 11 200 cilvēkiem jeb 29%, bērnu un jauniešu skaits (līdz 18 gadiem) sarucis krietni straujāk – no 8900 līdz 5300 jeb par 40%.
Straujās depopulācijas, nepietiekamā vidusskolēnu skaita un zemā obligāto centralizēto eksāmenu (OCE) indeksa dēļ Dricānu vidusskolu piedāvāts reorganizēt par sākumskolu, vidusskolēniem turpinot mācības kādā no skolām Rēzeknē vai Varakļānos.
Lai gan Viļānu vidusskolas skolēnu skaits pagaidām vēl atbilst attālām teritorijām noteiktajam minimumam, tas turpina sarukt, un veiktā izpēte neapstiprināja pieņēmumu par Viļānu vidusskolas potenciālu piesaistīt audzēkņus no citām apkārtnes vidusskolām. Ņemot vērā minēto, Viļānu vidusskolu ieteikts reorganizēt par pamatskolu, pieņemot, ka 38 vidusskolēni turpinās mācības Rēzeknē, 30 – Varakļānos, bet desmit – Maltā.
Lai gan Varakļāni ir mazpilsēta ar nepilniem 2000 iedzīvotāju, Latgales kultūrvēsturē tā ieņem īpašu vietu. Pirmās Latvijas brīvvalsts laikā valsts ģimnāzijas darbojās septiņās Latgales pilsētās, un viena no tām bija Varakļāni. Arī tagad Varakļānu vidusskola var lepoties ar salīdzinoši augstu izglītības kvalitāti, OCE indekss - 59,5%. Tomēr arī Varakļānos skolēnu skaits vidusskolas uzturēšanai ir nepietiekams. Ņemot vērā, ka Varakļāni atrodas pietiekami tālu no tuvākajiem attīstības centriem: Rēzekne - 42 kilometri (km), Preiļi - 49 km un Madona - 55 km un salīdzinoši netālu ir izvietotas Atašienes, Rudzātu, Viļānu un Dricānu vidusskolas, kuru turpmākā uzturēšana nav pamatota nepietiekamā skolēnu skaita, sekmju līmeņa vai infrastruktūras dēļ, ir pamats izdarīt pieņēmumu, ka vismaz daļa šo skolu audzēkņu izglītības kvalitātes, atbilstošās infrastruktūras un dzīvesvietas tuvuma dēļ varētu izlemt turpināt mācības nevis Rēzeknē, Preiļos, Madonā, Līvānos vai Jēkabpilī, bet Varakļānos.
Straujās depopulācijas, nepietiekamā vidusskolēnu skaita un zemā OCE indeksa dēļ Tiskādu vidusskolu Vecružinā piedāvāts reorganizēt par sākumskolu, vidusskolēniem turpinot mācības Maltā, kur ir attīstīta izglītības un sporta infrastruktūra, vai kādā no skolām Rēzeknē.
Lai gan Maltas apkārtnē ir vērojama strauja depopulācija pat valsts mērogā, pēdējos gados šeit ir veiktas ievērojamas investīcijas, līdzās vidusskolai uzceļot modernu stadionu un multifunkcionālu halli. Malta ir arī tuvākais centrs gan vidusskolēniem, kuri šobrīd mācās Tiskādu vidusskolā, gan daļai no tiem, kas mācās Viļānu un Kaunatas vidusskolā. Maltas vidusskolai pēc pētījuma autoru domām ir potenciāls piesaistīt 139 vidusskolēnus.
Straujās depopulācijas, nepietiekamā vidusskolēnu skaita un salīdzinoši zemā OCE indeksa dēļ Kaunatas vidusskolu ieteikts reorganizēt par pamatskolu, vidusskolēniem turpinot mācības kādā no vidusskolām Rēzeknē, Maltā vai Dagdā.
Nepietiekamā vidusskolēnu skaita dēļ Nautrēnu vidusskolu Rogovkā piedāvāts reorganizēt par pamatskolu, vidusskolēniem turpinot mācības kādā no skolām Rēzeknē un Kārsavā.
Savukārt Lugolovā esošo Lūcijas Rancānes Makašānu Amatu vidusskolu, nepietiekamā vidusskolēnu skaita un zemā OCE indeksa dēļ piedāvāts reorganizēt par sākumskolu, vidusskolēniem turpinot mācības kādā no skolām Rēzeknē.
Dakšiņa ūdenī
Saulīte