Jau ziņojām, ka ar nākamo gadu tiem darba ņēmējiem, kuriem ir iespēja uz uzņēmumu reģistrēto transportlīdzekli lietot privātiem nolūkiem, apliekamām ienākumam pieskaitīs klāt 150 latus, no kuriem 44,90 latus nodokļos tiks samaksāts 81 lats. Darbinieka alga (ja viņš šo auto lieto viens) līdz ar to saruks par 36 latiem. Taču tas, ka pieaugs samaksāto sociālo apdrošināšanas iemaksu apjoms, nozīmē, ka bezdarba vai bērna piedzimšanas gadījumā lielāks būs arī sociālā pabalsta apmērs, apstiprina FM.
Pagaidām gan nav skaidrs, kā tieši tiks kontrolēts, vai uzņēmumam
piederošs auto tiek vai netiek izmantots personīgām vajadzībām.
D.Robežniece pauda, ka tas ir nodokļu maksātāju godaprāta jautājums,
taču patlaban tiek gatavoti Ministru kabineta noteikumi, kuri paredzēs
kritērijus, kā to noteikt. «Manā guļamrajonā apmēram divas trešdaļas
auto, kas stāv pie mājām, ir trafarētas, taču nekādas ražotnes tur nav.
Es domāju, ka vienā vakarā man vienkārši vajadzēs paņemt lukturīti,
pierakstīt numurus un paziņot, kuras mašīnas tur ir stāvējušas,»
ironiski teica FM pārstāve.
"Būs inteliģenti jāuzraksta Ministru kabineta noteikumi, kad cilvēks brauc darba vajadzībās un kad personiskās. Izstrādāsim noteikumus, Igaunijā tas ir atrisināts," iepriekš sacīja finanšu ministrs Einars Repše. Viņš arī sacīja, ka šis nodoklis attieksies arī uz viņu, jo viņš braukā uz darbu ar dienesta auto.
Nav īsti skaidrs, kā nodoklis par dienesta automašīnu izmantošanu privātām vajadzībām tiks administrēts, liecina portāla Diena.lv aptauja.
Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) ģenerāldirektore Elīna Egle
Šobrīd mēs konceptuāli atbalstām, bet jautājums, kā tas viss tiks administrēts. Esam iedevuši mazo pirkstiņu, bet bažījamies, ka paņems visu roku. Cik mums zināms, arī Igaunijā ir grūtības ar šī nodokļa iekasēšanu.
Dienesta auto ir ievērojama motivācijas sastāvdaļa, un, ja turpmāk jāsedz no savas kabatas, būs spiediens uz atalgojumu. Tāpat vēlamies norādīt, ka ievērojami pazemināsies cilvēku pirktspēja. Nevaram tikai paļauties uz ārējo tirgu attīstību, jādomā arī par iekšējās pirktspējas paaugstināšanu.
Ja automašīna tiek izmantota privātām vajadzībām, tā ir normāla starptautiska prakse, ka tiek maksāts iedzīvotāju ienākuma nodoklis, bet jautājums, kā to administrēt. Cilvēki Latvijā ir radoši, tāpat var rasties dažādas interpretācijas no valsts puses. Parasti ir automašīnas pieņemšanas nodošanas akts, otrs dokuments ir darba līgums, kur tiek noteikti darbiniekiem dotie labumi. Vai būtu pareizi prasīt personāla vadītājiem, kuru mazos uzņēmumos pat nav, skriet uz valsts iestādēm un rādīt šos aktus, vai arī policistiem brīvdienās ķert, kurš izmanto dienesta auto privātām vajadzībām…
Starptautiskās lidostas Rīga valdes priekšsēdētājs Krišjānis Peters
Es būšu likuma paklausīgs pilsonis un nodokli maksāšu, bet sabiedriskajā transportā nepārsēdīšos. Labs ir jautājums, kas tiek uzskatīts par darbu, jo bieži vien darba diena ievelkas vairāk nekā 12 stundu garumā. Taču domāju, ka kontrolēt to būs ļoti sarežģīti, jo bieži viens dienesta auto ir vairākiem darbiniekiem, kā izmērīt to, vai lieto vai nelieto piešķirto dienesta auto? Acīmredzot speciālisti Finanšu ministrijā to izvērtēs.
Taču es ļoti daudz izmantoju savu mašīnu, jo man patīk braukt pašam.
Latvijas Pašvaldību savienības priekšsēdis Andris Jaunsleinis
Ir jāsagaida MK noteikumi par kārtību, kādā iestāžu un uzņēmumu automašīnu lietošana personīgajām vajadzībām tiks aplikta ar nodokli. Ja MK noteikumi automašīnu lietošanu personīgajām vajadzībām precīzi nošķirs no lietošanas darba vajadzībām, tad visi varēs būt droši par to, ka ar nodokli netiks apliktas tās darba automašīnas, kuras netiek izmantotas personīgām vajadzībām.
(papildināta ar FM viedokli - pirmajām rindkopām)