Rīgas mēra Nila Ušakova (_SC_) preses sekretāre Anna Kononova _Dienai _teica, ka ar VK viedokli e-talona ieviešanas sakarā iepazīsies Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komiteja, tai arī būs jādod vērtējums par uzņēmuma vadības atbilstību. Viņa gan teic, ka pieci no četriem _RS _valdes locekļiem šajā domes sasaukumā jau ir nomainīti.
Ieviešot e-talonu, Rīgas satiksme (RS) nav domājusi par rīdzinieku ērtībām un naudas maciņiem, pie šāda secinājuma, veicot revīziju šajā pašvaldības uzņēmumā, nonākusi Valsts kontrole (VK).
Tāpat VK
konstatēja, ka RS pērn trīs mēnešu laikā nepamatoti no pasažieriem
iekasējusi 594 221 latu, prettiesiski palielinot maksu par braukšanas
biļeti pie transportlīdzekļa vadītāja laikā, kad pasažieriem nav
iespēju citur iegādāties vienu vienreizējās braukšanas biļeti.
Lai arī elektroniskajai norēķinu sistēmai nav būtisku priekšrocību,
salīdzinot ar iepriekšējo kompostrētāju norēķinu sistēmu, tā tuvākajos
13 gados izmaksās vismaz par 100 miljoniem latu vairāk, konstatējusi VK.
Turklāt izvēlētais e-talona ieviešanas modelis nepamatoti palielinās
sabiedriskā transporta pakalpojumu izmaksas un tarifus, kā arī prasīs
papildus nodokļu maksātāju naudu kompensācijām pārvadātājam.
RS pirms lēmuma pieņemšanas par kopuzņēmuma Rīgas karte dibināšanu
ar kompāniju Affiliated Computer Services Solutions France S.A.S, lai
ieviestu elektronisko norēķinu sistēmu, nenoteica sasniedzamos
rezultātus un neizvērtēja pieaugošo izmaksu pamatojumu iepretī
sabiedriskā transporta lietotāju un pakalpojuma sniedzēju ieguvumiem, norāda revīzijas veicēji.
Neizmantojot tiesības konkursa laikā pieprasīt papildu informāciju
par noteiktiem izdevumu posteņiem, RS noslēdza līgumu ar minēto
uzņēmumu no Francijas, kura iesniegtās izmaksas bija par 1,064
miljoniem latu lielākas nekā cita pretendenta piedāvājumā.
RS neizmantoja iespēju piesaistīt pieejamos Eiropas Savienības līdzekļus, tāpat secina VK.
Tāpat RS
nepamatoti ir apņēmusies par elektroniskās norēķinu sistēmas uzturēšanu
13 gados samaksāt līdz pat 16,034 miljoniem latu vairāk, nekā to savā
piedāvājumā bija apņēmies veikt pats darījuma partneris. Sistēmas
uzturēšana ar kopuzņēmuma starpniecību izmaksās līdz pat par 7,445
miljoniem latu vairāk, nekā sistēmu uzturot pašu spēkiem. Tieši šāda
summa tiks izmaksāta dividendēs otram dalībniekam.
Dividendes, ko no kopuzņēmuma saņems pati RS, tai nebūs jāiekļauj
aprēķinos par RS zaudējumiem un piešķiramo dotāciju, tādējādi par šo
summu nesamazinot zaudējumus, kas jākompensē pašvaldībai.
RS uzskata, ka VK ziņojumā nav norādīts uz konkrētiem pārkāpumiem, bet
gan pausts VK viedoklis. "Ir neiespējami objektīvi salīdzināt
elektronisko biļešu sistēmu ar kompostrētājiem, līdz ar to nepamatoti
ir VK aprēķini. Turklāt darbs pie elektronisko norēķinu ieviešanas tika
uzsākts 2005.gadā, bet kompostrētāji bija pagaidu risinājums," saka RS
preses sekretāre Iluta Bērziņa.
Viņa norāda, ka VK pieeja, izdarot secinājumus un apgalvojumus,
balstīta uz šā brīža ekonomisko situāciju un drīzāk vērsta uz īstermiņa
finanšu ieguvumiem. Savukārt, pārejot uz elektroniskajiem norēķiniem,
RS prioritāte bija ilgtermiņa ekonomiskais ieguvums, nepieciešamība
palielināt pakalpojuma sniegšanas efektivitāti, izveidot klientu
servisu, paplašināt biļešu klāstu, biļešu sistēmas elastību un finanšu
drošību.
Ar revīzijā atklāto VK nevērsīties prokuratūrā, jo nelikumības no RS puses nav konstatētas. “Šeit ir stāsts par neefektīvu un nelietderīgu līdzekļu tērēšanu. Būtiskākais, ka tas turpina atkāroties arī tik lielos projektos. Netiek iepriekš vērtēti ieguvumi un zaudējumi,” saka valsts kontroliere Inguna Sudraba. Pēc viņas domām, atbildība par notikušo primāri būtu jāuzņemas uzņēmuma vadībai.
I.Sudraba neredz iespēju, kā varētu konkrētajiem pasažieriem atgriezt to naudu, kas iekasēta, pārdodot biļetes par dārgāku naudu pie sabiedriskā transporta vadītāja, kamēr iepriekšpārdošanā nebija pieejamas biļetes vienam brauciena. "To vairs nevar fiksēt, kurš to biļeti nopirka," viņa piebilst.
(papildināts ziņas sākums)