AM atzinīgi vērtējot VK sniegtos ieteikumus, lai pilnveidotu Nacionālo bruņoto spēku nodrošinājuma plānošanas un apgādes sistēmas darbības efektivitāti, un izsaka gandarījumu, ka VK revīzijas ziņojumā neesot konstatēti pārkāpumi.
AM plānošanas sistēma balstās ilgtermiņa plānā, kas apstiprināts līdz 2027.gadam, uzsver AM. Līdz šim ministrijas galvenā prioritāte bijusi nodrošināt Nacionālo bruņoto spēku (NBS) pamatvajadzības, kuras līdz budžeta pieaugumam nebija iespējams realizēt. Tādēļ AM piekrīt VK atzinumam, ka valsts aizsardzības budžetu ir raksturojusi ilglaicīga līdzekļu nepietiekamība, kas negatīvi ietekmējusi NBS attīstības iespējas, jo ierobežotie finanšu līdzekļi nav ļāvuši veidot resursu uzkrājumus, kā arī pilnībā nodrošināt NBS un Zemessardzes vajadzības.
Lai pilnveidotu aizsardzības nozares nodrošinājuma plānošanas un apgādes sistēmas efektivitāti, 2017.gadā AM sākusi nodrošinājuma sistēmas reformu, attīstot četrus galvenos virzienus. Pirmkārt, tiek nostiprināti četri galvenie nozares ilgtermiņa un vidēja termiņa plānošanas dokumenti nodrošinājuma jomā: NBS Ilgtermiņa nodrošinājuma plāns un Ilgtermiņa infrastruktūras plāns, Vidēja termiņa centralizēto iepirkumu plāns un Vidēja termiņa būvniecības programma. Visiem apjomīgiem spēju projektiem ir izvērsti ieviešanas plāni un AM turpinās šo plānošanas dokumentu pilnveidošanu, ievērojot arī VK ieteikumus.
Otrs darbības virziens nodrošinājuma jomā ir plānotā loģistikas resursu pārvaldības digitalizācija, lai vienkāršotu apgādes ķēdes vadību un sekmētu apgādes procesu automatizāciju. Reformas ietvaros plānots panākt loģistikas procesu vienkāršošanu un standartizāciju, kā arī laika, cilvēkresursu un izmaksu ekonomiju.
2018.gadā AM veiks pilna spektra procesu auditu, kā arī sāks darbu pie loģistikas tīkla informācijas kvalitātes uzlabošanas un pārejas uz visām juridiskajām iestādēm vienoto datu bāzi, lai loģistikas informācijas tīkls kļūst pilnvērtīgāks lēmumu pieņemšanai, plānošanai un elastīgākai organizācijai, sola AM.
Treškārt, 2017.gadā sākta centralizētās iepirkuma iestādes iepirkumu jomas funkciju pakāpeniska reorganizācija, kas ļaus nozarē mazināt administratīvo slogu tieši Nacionālo bruņoto spēku vienībās. Reorganizācija paredz, ka aizsardzības nozares centrālā iepirkuma iestāde - Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkuma centrs - turpmāk pārņems atbildību par materiāli tehnisko līdzekļu pilnu dzīves ciklu no tehniskās specifikācijas izstrādes līdz utilizācijas funkcijas nodrošināšanai pēc materiāltehniskā līdzekļa nolietojuma. Pirmajā fāzē sākta individuālā ekipējuma apgādes centralizācija, un pakāpeniski šāda pieeja tiks piemērota arī citām apgādes klasēm.
Ceturtkārt, notiek mērķtiecīga materiāltehnisko līdzekļu iepirkumu centralizācija, kas nodrošinās lielāku resursu ekonomiju un mazinās administratīvo slogu. Šobrīd ir mainīts iekšējais regulējums, lai vienkāršotu apgādes procedūras, piemēram, tehnisko specifikāciju izstrādi un saskaņošanu. AM paredz, ka tas mazinās līdz šim pastāvējušo birokrātisko slogu un iepirkumu veikšanai nepieciešamo laiku.
Salīdzinot ar 2014.gadu, aizsardzības budžets ir pieaudzis divas reizes, bet nozarē veikto iepirkumu skaits samazinājies divkārši, apgalvo AM. Tas esot panākts, centralizējot, plānojot un konsolidējot iepirkumu vajadzības nozarē, kas apliecinot "jau šobrīd sasniegto būtisko iepirkumu efektivitātes uzlabojumu".
Lai gan AM darba apjoms kopš 2014. gada esot ievērojami pieaudzis, darbinieku skaits nodrošinājuma jomā palicis nemainīgs, un AM pastāvīgi veicot iekšējo personāla resursu pārstrukturizēšanu. Lai nodrošinātu augošās vajadzības, ar šo gadu īstenota struktūras reforma, samazinot personālu administrācijas sektorā, bet palielinot uzsvaru uz nodrošinājumu un projektu vadību.
Pašreiz Nacionālajā aizsardzības akadēmijā reizi gadā tiek organizēts kurss nodrošinājuma speciālistiem, kuru apgūst dažādu līmeņu NBS speciālisti.
Jau ziņots, ka Aizsardzības nozares centralizēto iepirkumu sistēma ir neefektīva, to raksturo fragmentāra atbildība un nepietiekama ieinteresētība par rezultātu, nereti sarežģījumus iepirkumu norisē vienkārši atrisinot ar to pārtraukšanu, revīzijā par NBS nodrošinājuma plānošanas un apgādes sistēmas darbības efektivitāti secinājusi VK.
Revīzijā gan nav konstatēta līdzekļu izšķērdēšana vai pazušana. VK revīzijā sniegusi 21 ieteikumu nodrošinājuma plānošanas un apgādes sistēmas darbības pilnveidošanai, un AM apņemas tos pakāpeniski ieviest līdz 2021. gada janvārim.
Veķer