Kopumā šogad izsniegti aptuveni deviņi simti pasta caurlaižu, tai skaitā pēc valsts pārvaldes iestāžu pieprasījuma 67 caurlaides. Par šo caurlaižu piešķiršanu lemj Satiksmes ministrija. Un tā kopā ar saviem uzņēmumiem no valsts pārvaldes iestādēm pieprasījusi arī visvairāk caurlaižu - trešdaļu jeb vairāk nekā divdesmit.
De Facto atklāja, ka īpašās auto novietošanas tiesības sev rezervējušas augstas Satiksmes ministrijas un tās uzņēmumu amatpersonas savām privātajām, ne dienesta automašīnām. Tostarp valsts sekretāram Anrijam Matīsam ir caurlaides gan paša mašīnai, gan sievas automašīnai. A. Matīsa sieva ministrijā nestrādā.
„Pirmkārt tā caurlaide, kas tika izsniegta manai mašīnai, automašīnu jau martā nomainīju un to caurlaidi izmantotu ne jau mana sieva, bet gan es. Turklāt es to neesmu izmantojis ne savai, ne kādai citai automašīnai šo pasta caurlaidi. Nevienu reizi,” tā savu rīcību skaidro A. Matīss.
Tāda pati caurlaide tikusi arī džipam, kuru lieto A. Matīsa vietnieks Uldis Reimanis, kā arī vēl vienas ministrijas amatpersonas privātajai automašīnai.
A. Matīss uzsver, ka šīs, uz privātajām mašīnām izsniegtās caurlaides patiešām tiek lietotas ļoti reti. Viņš pats pagājušā gada laikā to esot izmantojis vienreiz. Uz jautājumu, vai tik reta lietošana nenozīmē arī to, ka caurlaides nemaz nav nepieciešamas, Matīss atbild apstiprinoši: „Nu nav nepieciešama, es piekrītu, nav īpaši nepieciešama, bet varbūt ir gadījumi, kad tas ir vajadzīgs. Lai ierastos uz MK sēdi sestdienā – es nevēlos maksāt 30 latu soda naudu tāpēc, ka man ir novietots auto neatļautā vietā.„
De Facto atklājis, ka vispārējā auto apstāšanās un stāvēšanas kārtība acīmredzot nav gājusi pie sirds arī Latvijas Dzelzceļa vadībai. Pasta sūtījumu nogādāšanai gatavs ir arī uzņēmuma šefs Uģis Magonis ar savu trīs gadus veco Mercedes Benz markas automobili. Vismaz pasta caurlaide tam jau ir izsniegta. Interesanti, ka pēc LDz pieprasījuma pasta caurlaide izsniegta arī pilnīgi jaunam Porsce Cayenna džipam, kas reģistrēts uz Re autokluba vārda. Kāda šim auto ir saistība ar LDz De Facto uzzināt neizdevās, jo dzelzceļa preses sekretārs atbildēja, ka viņiem nav pienākuma sniegt informāciju Latvijas televīzijai.
Caurlaides izsniedz Satiksmes ministrijas Sakaru departaments. Un tā direktors Edmunds Beļskis norāda, ka viņaprāt „LDz kā ļoti nopietna organizācija ir izvērtējusi un pamatojusi savu rīcību.” Kas lieto šo dārgo džipu E. Beļskis sakās nezinām, jo caurlaide izsniegta pēc iestādes pieprasījuma uz konkrēto automašīnu. Un iestāde attiecīgi atbild par tās funkciju pildīšanu.
Satiksmes ministrijas amatpersonas kā nepamatotas noraida bažas, ka šī iestāde, būdama caurlaižu izsniedzēja, sev atļāvusi vairāk privilēģiju. Viņuprāt – jebkura ministrija var pieprasīt neierobežotu skaitu caurlaižu. De Facto apkopotie fakti gan apliecina, ka, izņemot Satiksmes ministriju un tās uzņēmumus, citas valsts iestādes bijušas pieticīgākas un arī uz amatpersonu privātiem auto caurlaides nav izsniegtas.
Iespējams, ka pasta caurlaižu privilēģijas ir aizrāvušas arī privātas kompānijas. Starp reģistrētajiem pasta komersantiem, kas ir arī saņēmuši īpašās atļaujas, De Facto pamanīja firmas, kas vismaz publiskajā informācijā nepiedāvā pasta pakalpojumus. „Mēs pirmkārt pamatojamies uz pasta pakalpojumu sniedzēja godaprātu un nodomu nodrošināt pasta pakalpojumus. Kādā segmentā viņš strādās – tas būs slēgts klientu loks vai plašs, tā ir pašu izvēle,” skaidro E. Beļskis. Viņš piebilst, ka nolikt policistu pie katra pastnieka nevar un nav vajadzīgs. Savukārt ja imitācija ies plašumā – būs jāveic papildus pasākumi.
De Facto atklāja, ka kādai firmai, kas piedāvā darījumus ar nekustamajiem īpašumiem un juridiskas konsultācijas, izsniegtas trīs caurlaides pasta pārvadājumu veikšanai. Vienu no tām De Facto redzēja Vecrīgā stāvoša lepna Mercedes Benz džipa logā.
Pie astoņām caurlaidēm ticis arī kāda bijušā Satiksmes ministrijas ierēdņa dibinātais juridiskais birojs, kas piedāvā pat seminārus valsts pārvaldei par datu aizsardzību, bet ne ar vārdu nepiemin pasta piegādi. Bet, ja ticēt atskaitēm pasta komersantu reģistrā, tad ar šiem astoņiem auto ik dienas ved aptuveni trīs vēstules.
Izstaigājot tikai Vecrīgu, burtiski stundas laikā De Facto izdevās pasta caurlaides pamanīt piecu automašīnu logā. Viņu rīcības kontroles galvenais mehānisms – godaprāts. Satiksmes ministrija uzsver, ka par šo caurlaižu neadekvātu izmantošanu pēdējā gada laikā faktiski nav bijis sūdzību ne no iedzīvotājiem, ne policijas.