Ja drēgnais laiks vēlmi pēc saldējuma nomāc, tad kārdināšanas funkciju uzņemas reklāma - saldējuma attēli biezā kārtā redzami pilsētvidē un ļaužu iecienītākajās atpūtas vietās. Pamanāmākie ir Food Union produktu reklāmas plakāti, taču uzņēmuma saldējuma kategorijas attīstības vadītājs Dmitrijs Dokins norāda, ka reklāmā ieguldīti samērā nelieli līdzekļi: "Mēs vienkārši esam tur, kur ir mūsu patērētājs. Televīzijā saldējumu vasarā nereklamējam, jo, sēžot mājās uz dīvāna, cilvēks pie tā nevar tikt uzreiz. Savukārt pilsētā un pludmalē darbojas princips - ieraugu, sagribu, nopērku." Reklāmas iespējas Latvijas televīzijas kanālos plašāk izmanto mūsu kaimiņi lietuvieši, reklamējot savus ražojumus - Viva, Saldējums Mājas Latvijas leģendas. Gan vides reklāmas stendos, gan televīzijā pamanāms arī igauņu uzņēmuma Premia Foods ražotais saldējums Klasika. Dati rāda, ka kaimiņu ražotāji mūsu tirgu ieņēmuši pārliecinošāk nekā mēs viņu - šā gada pirmajā ceturksnī lietuvieši Latvijā ieveduši 190 tonnu saldējuma, bet igauņi - 275. Savukārt mūsu ražojumu kaimiņvalstu vitrīnās ir trīs līdz četras reizes mazāk.
Visspēcīgāk Lietuvā un Igaunijā nostiprinājušies Food Union produkti, kuru marķējums gan patērētājus par produktu izcelsmi nemaldina. Pretēja pieeja ir lietuviešiem - viņi ne tikai saldējumu, bet arī citus savus ražojumus Latvijā iecienījuši uzdot par vietējiem. Dokins, jautāts, kā vērtē lietuviešu mārketinga triku par "Latvijas leģendām", atbild, ka reiz fokusa grupā kāda sieviete atzinusies, ka šo saldējumu savai ģimenei nekad nepērkot, jo viņai nepatīk justies apmuļķotai.
Vai plašam patēriņam maz iespējams saražot pilnīgi dabīgu saldējumu bez garšas pastiprinātājiem un krāsvielām? "Cilvēki daudzās jomās tiecas atgriezties pie pirmatnējuma, un arī veselīgs dzīvesveids ieņēmis stabilas pozīcijas lielas iedzīvotāju daļas ikdienā. Tāpēc visa Food Union ražotā saldējuma pamatā ir govs piens - turklāt vietējais. No kokosa piena un augu taukiem saldējumu pagatavot varētu krietni lētāk, turklāt arī tā gala cena būtu zemāka, taču šāds produkts neiet roku rokā ar veselīgu dzīvesveidu un līdz ar to - mūsu uzņēmuma filozofiju. Jā, dabiska oga nav tik garda kā ar nātrija glutamātu apstrādāta. Arī sasaldēta zemene ir blāva un ne tik izskatīga, kā varētu panākt, to nokrāsojot. Taču mēs uzskatām, ka nav vajadzīgs, lai visam būtu spilgta garša un krāsa, jo tas cilvēkos rada aizdomas un nepatiku," uzskata Dokins.
Pirms dažiem gadiem vairāki saldējuma ražotāji ar SIA Rūjienas saldējums priekšgalā centās panākt, lai saldējums, kas nav ražots no piena, Latvijā tiktu īpaši marķēts - līdzīgi kā piena produktu izstrādājumi. Lai gan tas neizdevās, uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Igors Miezis pauda gandarījumu, ka lielie Latvijas ražotāji sapratuši, ka nevajag konkurēt ar starptautiskiem saldējuma milžiem, un atgriezušies pie dabīgām izejvielām, nevis lētākajām.
Plašāk lasiet Kristīnas Putincevas rakstā Vasaru rada saldējums ceturtdienas, 26.jūnija, laikraksta Diena 6.lpp.!
arturs