LTAB kopš pērnā gada vidus ir sācis saņemt dokumentus no Nīderlandes Zaļās kartes biroja par ceļu satiksmes negadījumu, kas izraisīts ar Latvijā reģistrētu vieglo transportlīdzekli, kura īpašnieks nebija iegādājies OCTA.
LTAB pārstāvji norāda, ka šī varētu kļūt par visu laiku lielāko izmaksu no OCTA Garantijas fonda par negadījumu, ko izraisījis neapdrošināts transportlīdzeklis. Kopējā atlīdzību summa, ko Nīderlandes puse pieprasījusi rezervēt kā atlīdzību negadījumā cietušajam, ir divi miljoni eiro, kas gan daļēji varētu samazināties pēc pilnīgas ceļu satiksmes negadījuma apstākļu noskaidrošanas.
LTAB informē, ka 2022.gada vasarā Nīderlandē neapdrošināts transportlīdzeklis, kas reģistrēts Latvijā, notrieca riteņbraucēju. Cietušais ir guvis smagas smadzeņu traumas un rehabilitācijas process prasīs ilgu laiku. Negadījuma apstākļi joprojām tiek izmeklēti, tomēr atbilstoši likumam Nīderlandes Zaļās kartes birojs pieteicis rezervēt divus miljonus eiro, kas varētu tikt izmaksāti cietušajam no Latvijas Garantijas fonda.
LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins norāda, ja Nīderlandes biroja sākotnējās prognozes piepildīsies, tad šī atlīdzība būs trīs reizes lielāka par līdz šim apjomīgāko izmaksu no Garantijas fonda - 623 000 eiro, kas tika izmaksāta par ceļu satiksmes negadījumu Dānijā 2012.gadā. Arī otrā līdz šim apjoma ziņā lielākā atlīdzība, kas izmaksāta no Garantijas fonda, pārsniegusi pusmiljonu eiro. Tā izmaksāta par 2006.gadā Īrijā notikušu ceļu satiksmes negadījumu, kas izraisīts ar Latvijā reģistrētu vieglo transportlīdzekli, kura īpašnieks nebija iegādājies OCTA.
Abāšins piebilst, ka ļoti bieži šādu ceļu satiksmes negadījumu rezultātā gūto traumu rezultātā cietušajiem nepieciešama ilgstoša ārstēšanās vai iestājas invaliditāte, tādēļ atlīdzība par nodarītajiem zaudējumiem sasniedz ievērojamu summu un var tikt maksāta daudzu gadu garumā.
LTAB dati liecina, ka pērnā gada 31.decembrī Garantijas fonda apmērs bija 15,55 miljoni eiro.
Abāšins skaidro, ka Garantijas fondā uzkrāto līdzekļu apjoms pēdējos gados ir krities, vairākkārt nokrītot zem tā līmeņa, kad apdrošinātājiem bija jāveic atskaitījumi dubultā apmērā. Tas lielā mērā saistīts ar pēdējos gados veiktajām ievērojamajām atlīdzību izmaksām maksātnespējīgās apdrošināšanas sabiedrības "Balva" vietā, kur izmaksas sasniegušas jau 5,3 miljonus eiro, izmaksājamajām OCTA atlaidēm lauksaimniekiem un personām ar invaliditāti, kas jāfinansē no Garantijas fonda, kā arī citiem faktoriem.
No pērnā gada 23.decembra, atbilstoši Eiropas Savienības direktīvai, Garantijas fondam būs jāuzņemas arī saistības, kas radušās no Latvijā reģistrēto apdrošinātāju izsniegtajām OCTA polisēm citās Eiropas valstīs, šo apdrošinātāju maksātnespējas gadījumā. Jaunā kārtība paredz, ka apdrošinātājiem atskaitījumi Garantijas fondā jāveic procentuāli parakstītajām prēmijām, tajā skaitā par OCTA polisēm, kas izsniegtas ārvalstīs.
Pagājušajā gadā ceļu satiksmes negadījumos cietušajiem no Garantijas fonda ir izmaksāti 1,9 miljoni eiro. Savukārt no transportlīdzekļu īpašniekiem, turētājiem vai vadītājiem, kas izraisījuši ceļu satiksmes negadījumus ar neapdrošinātu spēkratu, izdevies atgūt 1,13 miljonus eiro.
OCTA likums nosaka, - ja ceļu satiksmes negadījums ir izraisīts ar neapdrošinātu spēkratu, cietušajiem radītie zaudējumi tiks segti no Garantijas fonda, taču vēlāk zaudējumu summa tiks piedzīta no neapdrošinātā transportlīdzekļa īpašnieka, turētāja vai vadītāja.
OCTA Latvijā tika ieviesta 1997.gadā, lai nodrošinātu ceļu satiksmes negadījumos cietušo trešo personu interešu aizsardzību. Sākotnēji LTAB darbojās Finanšu ministrijas pakļautībā, bet kopš 2004.gada tā ir neatkarīga institūcija.