Savukārt pēdējo 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, oktobrī samazinājās par 0,1%.
Statistikas pārvaldē informēja, ka 2016.gada oktobrī, salīdzinot ar septembri, precēm cenas pieauga par 1,2%, bet pakalpojumiem samazinājās par 0,3%, savukārt salīdzinājumā ar pagājušā gada oktobri precēm cenas augušas par 0,3%, bet pakalpojumiem - par 2,9%.
Lielākā ietekme uz cenu pārmaiņām oktobrī salīdzinājumā ar septembri bija cenu kāpumam pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, apģērbam un apaviem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, kā arī cenu kritumam atpūtai un kultūrai.
Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas pieauga par 1,2%. Lielākā ietekme uz cenu kāpumu pārtikas grupā bija svaigiem dārzeņiem. Sadārdzinājās piens, siers un olas, makaronu izstrādājumi, cukurs, augu eļļa, gaļas izstrādājumi, cūkgaļa un sviests. Savukārt cenas samazinājās svaigiem augļiem, žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai, kafijai un kartupeļiem.
Alkoholisko dzērienu vidējais cenu līmenis mēneša laikā palielinājās par 0,9%, ko ietekmēja akciju noslēgums vīnam un alum. Lētāki bija stiprie alkoholiskie dzērieni. Savukārt tabakas izstrādājumiem cenas pieauga par 0,6%.
Turpinoties ziemas sezonas apģērbu nonākšanai tirdzniecībā, apģērbiem cenas palielinājās par 7,3%, bet apaviem - par 0,8%.
Transporta grupā vidējais cenu līmenis palielinājās par 1,8%, ko galvenokārt ietekmēja cenu kāpums degvielai par 4,2%. Sadārdzinājās rezerves daļas un piederumi personiskajiem transportlīdzekļiem, personisko transportlīdzekļu apkope un remonts. Savukārt lētāki bija pasažieru aviopārvadājumi.
Atpūtas un kultūras grupā cenas mēneša laikā samazinājās galvenokārt kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem. Vidējais cenu līmenis samazinājās arī daiļliteratūras grāmatām.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākās cenu izmaiņas bija personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem, kas akciju ietekmē bija par 1,3% lētāki.
Savukārt lielākā ietekme uz vidējo patēriņa cenu līmeni šogad oktobrī, salīdzinot ar 2015.gada oktobri, bija cenu kāpumam pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, veselības aprūpei, atpūtai un kultūrai, restorānu un viesnīcu pakalpojumiem, kā arī cenu kritumam ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem.
Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu vidējais cenu līmenis 2016.gada oktobrī, salīdzinot ar iepriekšējā gada attiecīgo mēnesi, palielinājās par 2,1%. Cenas pieauga mājputnu gaļai, žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai, cukuram, konditorejas izstrādājumiem, piena produktiem, svaigiem dārzeņiem, svaigām vai atdzesētām zivīm, cūkgaļai, sālim un garšvielām, eļļām un taukvielām, saldumiem, konservētām vai pārstrādātām zivīm un jūras velšu izstrādājumiem, ievārījumam un medum, kā arī šokolādei. Savukārt lētāki kļuva svaigi augļi, kafija, olas, siers un kartupeļi.
Tabakas izstrādājumiem cenas gada laikā pieauga par 5,3%. Alkoholisko dzērienu vidējais cenu līmenis palielinājās par 0,4%, ko galvenokārt ietekmēja cenu kāpums vīnam, stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, savukārt cenas samazinājās alum.
Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem cenas gada laikā samazinājās par 1,2%. Lētāka kļuva siltumenerģija, dabasgāze, cietais kurināmais, savukārt sadārdzinājās mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi, atkritumu savākšana, kanalizācijas pakalpojumi, mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi, ūdensapgāde.
Tāpat statistikas pārvaldes dati liecina, ka vidējais cenu līmenis veselības aprūpei salīdzinājumā ar pagājušā gada oktobri audzis par 3%, ko galvenokārt ietekmēja cenu kāpums farmaceitiskajiem produktiem, zobārstniecības pakalpojumiem, ārstu speciālistu pakalpojumiem, kā arī sanatoriju pakalpojumiem.
Kultūras pakalpojumi gada laikā kļuvuši par 3,4% dārgāki. Cenas pieaugušas arī ziediem, kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem, atpūtas un sporta pakalpojumiem. Savukārt cenas samazinājušās audio un video iekārtām.
Restorānu un viesnīcu pakalpojumu cenas gada laikā pieaugušas par 2,1%. Restorānu, kafejnīcu un ātrās ēdināšanas pakalpojumiem cenas palielinājušās par 2%, ēdnīcu pakalpojumiem - par 2,2%. Viesnīcu pakalpojumiem vidējais cenu līmenis audzis par 3,1%.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu pieaugums bija telekomunikāciju pakalpojumiem, degvielai, finanšu pakalpojumiem, lietotām automašīnām. Savukārt cenas samazinājās īslaicīgas lietošanas mājsaimniecības precēm.