Tos drīkst anulēt. Taču LBS gatava anulēt sertifikātus diviem no septiņiem speciālistiem – sabrukušās “Maximas” konstruktoram Ivaram Sergetam un ekspertīzes veicējam Andrim Gulbim, kuru abu vārdi pavīd kādas citas nelaimes sakarā - 2011.gadā sabrukušā rūpnīcas “Cemex” angāra projektā. Pārējie “Maximas” projektā iesaistītie drīkst turpināt profesionālo darbību. LBS novembra beigās uz laiku apturēja sertifikātus Zolitūdes “Maximas” konstrukciju projektētājiem - Sergetam un Jānim Malcānam, būvekspertīzes veicējam Gulbim, būvuzraugam Mārtiņam Draudiņam un trim ēku būvdarbu vadītājiem - Staņislavam Kumpiņam, Jevgeņijam Ņesterovičam un Andrejam Kuļešovam. Vairāku minēto advokāti apstrīdēja šo lēmumu EM un tā atzina sertifikātu apturēšanu par spēkā neesošu no pieņemšanas brīža.
EM valsts sekretāra vietnieks Jurijs Spirodonovs skaidro “de facto”, ka LBS bija tiesības sertifikātus vienīgi anulēt, bet EM negrasās norādīt, kā būvinženieriem tālāk rīkoties: “Tas ir sertificējošas institūcijas kompetencē. Mēs būtu priecīgi, ja sertificējošās iestādes pieņemtu drosmīgus lēmumus”.
LBS pagaidām saskata pārkāpumus tikai Sergeta un Gulbja darbībās. Pirmais esot sarēķinājis nepareizas slodzes, otrais - veicis apšaubāmu ekspertīzi, kas dokumentēta uz vienas A4 lapas.
“Šodien mums ir pieejama tikai projekta dokumentācija, pārējais ir pie izmeklētājiem, tādēļ nevaram izvērtēt citu iesaistīto atbildību,” saka LBS Sertificēšanas un novērtēšanas komisijas vadītājs Leonīds Jākobsons.
Sergets savu vainu nav gatavs atzīt un neizslēdz iespēju apstrīdēt lēmumu. Viņš norāda, ka vēršanās pret viņu notiek, balstoties uz slēdzieniem, ko izdarījuši iesaistīto pušu - “Maximas” arhitektu firmas “ KUBS” un būvnieku “RE&RE” nolīgti eksperti.
“Ir jābūt kaut kādam iemeslam, lai atņemtu [sertifikātu]. Pašlaik notiek visas ekspertīzes, visas izmeklēšanas. Mums ir jābalstās uz neatkarīgām ekspertīzēm,” saka Sergets, kurš nevar atbildēt, vai pēc visa notikušā kādreiz vēl vēlas projektēt konstrukcijas.
“De facto” rīcībā ir informācija, ka lielveikals nav vienīgā sabrukusī būve, kurai klāt stāvējuši Sergets un Gulbis. Sabiedrībai nezināma bija palikusi cita avārija - 2011.gadā Brocēnos iebruka jumts vienam no diviem nesen uzceltiem “Cemex” rūpnīcas angāriem, kas, pēc neoficiālām ziņām, radīja miljonos mērāmus zaudējumus.
Lai gan Sergets noliedz, ka būtu bijis iesaistīts šajā projektā, “de facto” zināms, ka kaļķakmens novietnes projekta dokumentācijā viņš minēts kā direktors, bet būvinženieris Gulbis – kā vadītājs. Viņa paraksti parādās arī uz rasējumiem.
“Cemex” par noliktavas sabrukšanu komentāros ir skopa, bet apliecina, ka angāru īstenošanā piedalījās speciālisti, kas bija iesaistīti arī “Maximas” projektā. “Noliktavas ēku projektēja ārvalsts uzņēmums, un ASV tiesā joprojām norisinās tiesvedība pret šo uzņēmumu. Attiecībā uz publiskajā telpā izskanējušo ar Zolitūdes projektu saistīto personu iesaisti augstāk minētā noliktavas projekta īstenošanā varam apstiprināt, ka starp daudzām citām juridiskām un fiziskām personām tās piedalījās noteiktos noliktavas projekta īstenošanas posmos. "
Negadījumā Brocēnos neviens cilvēks necieta. Lai gan “Cemex” apgalvo, ka par notikušo ziņoja attiecīgajām institūcijām, līdz LBS informācija neesot nonākusi. Savienībā tagad pieļauj – ja par šādām avārijām likums prasītu obligātu ziņošanu, abiem sertifikāti jau būtu anulēti.
Tagad šāds lēmums ir pieņemts, bet pārējiem pieciem sagruvušās “Maximas” celtniecībā tieši iesaistītajiem būvinženieriem sertifikāti ir atjaunoti. Jākobsons saka, ka, iespējams, izdosies iegūt izvērtēšanai informāciju par šo speciālistu darbībām pirms policija būs pabeigusi izmeklēšanu, taču līdz tam viņi drīkst turpināt to, ar ko nodarbojušies līdz šim.
Institūcijas mierina - jaunajā būvniecības likumā, kas stāsies spēkā no februāra, ir paredzēta iespēja uz laiku apturēt būvinženieru sertifikātu darbību. Taču šo likuma normu vairs nevarēs attiecināt uz tiem, kas pielikuši savu roku pie Zolitūdes “Maximas” būvdarbiem.