Gan senāk, gan šogad reģionālajai attīstībai veltītajās diskusijās dzirdami galēji pretēji viedokļi. Jau ierasts, ka diskusijās piedalās vismaz viens eksperts, kurš enerģiski skaidro, ka Latvijas interesēs ir mērķtiecīgi un intensīvi veicināt Rīgas un to pilsētu, kas jau ir kļuvušas par attīstības centriem, piemēram, Valmiera un Jelgava, izaugsmi, bet ar nomaļajām lauku teritorijām, kā būs lemts, tā arī būs, jo iedzīvotāju labklājības kāpums iespējams tikai tur, kur jau norit dinamiska ekonomiskā dzīve. Šādam viedoklim gan iebilst mazapdzīvoto novadu pārstāvji, kuri apgalvo, ka nevienam ekspertam teorētiķim neizdosies visus lauku iedzīvotājus aizvirzīt uz pilsētām, un uzsver vēsturiskās tradīcijas, kādas Latvijā ir lauksaimniecībai.
Protams, nav iespējama tāda reforma, kas būtu izdevīga visiem iedzīvotājiem un patiktu visiem.
Ikvienas reformas rezultātā allaž ir gan ieguvēji, gan zaudētāji, turklāt nav noslēpums, ka mūsu sabiedrībā ir cilvēki, kuru attieksmi pret pasauli raksturo frāze: "Vienmēr viss ir slikti!"
Taču, ja reiz reforma ir darba kārtībā, jāņem vērā divi būtiski aspekti. Pirmkārt, būtu nopietni jādomā, kā motivēt pašvaldības ieaicināt savās teritorijās uzņēmumus. Par to, ka nodokļu sistēmā vajadzētu ietvert spēcīgu mehānismu, kas nepārprotami mudinātu pašvaldības rūpēties par uzņēmumu piesaisti savai teritorijai, spriests jau laiku pa laikam, taču efektīvs risinājums pagaidām nav atrasts.
Otrkārt, lai kā arī tiktu mainītas pilsētu un novadu robežas, kamēr netiks uzlabota autoceļu kvalitāte un transporta risinājumi, tikmēr Rīga un lauki būs un paliks divas atšķirīgas pasaules. Autoceļu bēdīgā situācija ir jau gadiem ilgi šķetināts temats. Pavērojot autobusus, kuri piestāj Rīgas un citu Latvijas pilsētu autoostās, rodas iespaids, ka ne visi, bet tomēr daudzi autobusi ir novecojuši gan vizuāli, gan tehniski, savukārt pasažieru vilcienu modernizācija atkal draud izvērsties par daudzsēriju seriālu, kura beigas ir miglā tītas.
Citviet Eiropā vērojamā pieredze liecina, ka mūsdienīga transporta infrastruktūra gan ļauj iedzīvotājiem īsā laikā pārvarēt lielus attālumus un raiti nonākt no dzīvesvietas vienā pašvaldībā līdz darbavietai citā pašvaldībā, gan arī mazina pretrunas starp pilsētām un laukiem
Raimonds