Marijas Montesori ir radījusi unikālu pedagoģijas metodi, kas balstīta brīvas un dabiskas audzināšanas idejā un kuras galvenais mērķis ir bērna attīstība. Tā sauktā Montesori metode tiek plaši izmantota mācību iestādēs visā pasaulē, arī Latvijā. Marija Montesori īpašu uzmanību veltījusi bērniem ar fiziskiem un garīgiem attīstības traucējumiem, viņas dzīves laikā šos bērnus, kā uzzinām spēlfilmā, dēvēja par mazajiem idiotiem.
Režisores Leas Todorovas darbs ir feministiska kostīmdrāma, kuras darbība sākas 1900. gadā, kad no Parīzes uz Romu dodas slavena kurtizāne Lilī (lomā – populārā franču aktrise Leila Behti), lai noslēptu no sabiedrības savu meitiņu Tīnu, kas piedzimusi ar attīstības traucējumiem un kļuvusi par traucēkli Lilī karjerai. Romā kurtizāne iepazīstas ar ārsti Mariju Montesori (lomā – itāļu kino zvaigzne Jasmīne Trinka) – sievieti, kura viena no pirmajām Itālijā ir ieguvusi medicīnisku izglītību. "Kad sāku mācīties, bija neiedomājami, ka sieviete varētu nodarboties ar medicīnu," saka Marija. Jau vairākus gadus Marija izstrādā novatorisku izglītības sistēmu bērniem ar īpašām vajadzībām. "Tā ir mīlestībā sakņota apmācība, kas ļauj mums sagatavot šos bērnus sākumskolas eksāmenam," piebilst Marija.
Arī pašai Marijai Montesori ir noslēpums – ārlaulības bērns, kas dzimis attiecībās ar viņas kolēģi bērnu psihologu Džuzepi Montezāno. Viņi strādā kopā medicīnas un pedagoģijas institūtā, taču Džuzepe izjūt spēcīgu konkurenci no Marijas puses un pārmet viņai egoismu un ambiciozitāti. Vēlāk kļūst zināms, ka Marijas pētnieciskais un praktiskais darbs institūtā nemaz netiek apmaksāts, algu saņem tikai Džuzepe.
Aktrise Jasmīne Trinka spēlē Mariju kā neatkarīgu, drosmīgu sievieti, kura ir pārliecināta par saviem spēkiem un savu misiju. Brīžiem viņa ir stūrgalvīga. Precēties Marija nevēlas, jo uzskata laulību par verdzības formu, viņa negrib būt neviena īpašums. Viņasprāt, laulība kavē sievietes profesionālo un intelektuālo attīstību un pakļauj vīra gribai. Marija pat pieļauj šādu domu: ja sievietes savus partnerus izvēlētos pēc ekonomiskās neatkarības iegūšanas, vīrieši būtu spiesti pilnveidoties!
Filmā ir daudz melodramatisku pavērsienu, lai tā būtu interesanta pēc iespējas plašākai auditorijai, nevis tikai bērnu izglītības speciālistiem. Kinodarbs stāsta par sieviešu draudzību un savstarpējo atbalstu: pateicoties Marijas centieniem, kurtizānes meita attīsta savas spējas, savukārt kurtizāne pārliecina Mariju nebaidīties pārdot savas idejas, būt varonei un līderei, būt pievilcīgai, valdzinošai un veiksmīgai. Parīzietes Lilī šarms, enerģija un talants piesaistīt mecenātus (šajā gadījumā – turīgu vīriešu sievas, kuras ir gatavas ziedot līdzekļus cēliem mērķiem) palīdz Marijai īstenot sapni par revolūciju pedagoģijā un atvērt savu pirmo skolu, kura darbosies, izmantojot Montesori metodi.
Filma Marija Montesori iepazīstina ar vienu no izcilākajām XX gadsimta sievietēm, kura ir aizstāvējusi sieviešu un bērnu tiesības un mainījusi bērnu attīstības un izglītības sistēmu. Režisorei Leai Todorovai filmēšanas process ir bijis īpašs, jo arī viņa audzina meitu ar attīstības traucējumiem.