Filmu ruļļi uztīti, projektora lampas notīrītas, un fokuss noregulēts – ar priecīgu satraukumu jaunās latviešu kinolentes Modra komanda ziņo par gaidāmo pirmizrādi Latvijā. Režisora Jura Kursieša debijas spēlfilma kinoteātros skatāma no 24. oktobra. Galveno lomu tajā atveido divdesmit gadu vecais Kristers Pikša, kurš ir beidzis Rīgas Pārtikas ražotāju vidusskolu un tagad strādā savā profesijā. "Cepu picas, griežu salātus un gatavoju saldos," sarunā ar KDi par savu ikdienu stāsta jaunietis, kurš labprāt vēl kādu reizi atgrieztos filmēšanas laukumā. Modra uzņemšanas pēdējās dienās viņš godīgi atzina, ka negrib neko mainīt, taču patlaban neliek nekādas cerības uz piedalīšanos līdzīgos projektos. "Ja es ļoti cerēšu un nekā nebūs, tā būs smaga vilšanās," viņš paskaidro.
Filmas stāsts par Modri – bez tēva augušu pusaudzi, kurš nonāk policijas uzmanības lokā, – ir balstīts uz patiesiem notikumiem, taču ar galvenā varoņa prototipu Kristers Pikša neesot pazīstams. "Atceries, kas sēdēja pirms tevis?" pēc epizodes tiesas zālē jaunajam aktierim vaicājis Juris Kursietis. "Jā," viņš atteicis. "Tas bija īstais Modris," piebildis režisors, kuram bijis ļoti svarīgi šo stāstu pavēstīt pēc iespējas reālāk. 'Par filmas stilistisko sasniegumu un veidu, kā tiek sasaistīta vientulība un sabiedrība, personīgās ciešanas un administratīvā apspiestība," prestižajā Sansebastjanas filmu festivālā Spānijā Modris ieguva Īpašo atzinību. Šo vēsti viņi izlasīja īsziņā, kad tik tikko bija piezemējušies Rīgas lidostā. "Braucām mājās un smaidījām," atmiņās dalās Kristers Pikša.
Modra fanu pulciņš
"Grūpijas!" smejoties atbild jaunietis, vaicāts pastāstīt par festivāla spilgtākajiem iespaidiem, kas labā ziņā atšķīrušies no viņa ekspektācijām. "Es biju iedomājies, ka mēs vienkārši paliksim viesnīcā, aiziesim uz filmas seansu, piedalīsimies Q&A (jautājumi un atbildes – I. A.), un viss," mazliet garlaicīgu laika pavadīšanas scenāriju ieskicē aktieris, taču organizatori par viņiem ļoti rūpējušies – jums nekā netrūkst? –, savukārt skatītāji aplaudējuši, bārstījuši komplimentus un pēc tam kopā ar viņiem fotografējušies. Tā bijusi iespēja arī ielūkoties kinoindustrijas aizkulisēs, kur apgrozās tās pārstāvji un meklē dažādas sadarbības iespējas. "Tagad es zinu, cik ļoti liels darbs tiek ieguldīts tajā, lai viena filma nokļūtu līdz ekrāniem," iespaidu kopsummu atklāj Kristers Pikša.
"Tu esi riktīgi līdzīgs Adrienam Brodijam," galvenās lomas atveidotājs izstāsta gadījumu, kad Spānijā kāds jaunietis viņu salīdzinājis ar amerikāņu aktieri – plašākai auditorijai viņš vislabāk pazīstams ar lomu režisora Romāna Polaņska filmā Pianists/The Pianist (2002), par ko saņēmis Amerikas Kinoakadēmijas balvu Oskars kā labākais aktieris. "Paldies, tu neesi pirmais, kas to saka," uz šo piezīmi reaģējis Kristers Pikša, kurš spēja iemantot arī kritiķu simpātijas. "Asie sejas vaibsti jau iezīmē pieauguša cilvēka skarbumu, bet viņa uzvedība un ķermeņa valoda pieder tīnim, kurš jūtas apmaldījies un joprojām pa dzīvi pārvietojas tādā kā miega stāvoklī, kur atbildība par savu rīcību vēl nav iestājusies," savā interneta vietnē rakstīja ASV kinožurnāls Variety.
Ģimenes portrets
Ietekmīgais ASV izdevums atzīmēja arī Kristera Pikšas vizuālo līdzību ar režisora Rainera Vernera Fasbindera iecienīto Gotfrīdu Džonu jaunībā. "Esot mans deguns," Modra Zivtiņa dzīves pirmo gadu svarīgāko notikumu albumā Mūsu mazulis ierakstījusi aktrises Rēzijas Kalniņas atveidotā varone Inta Zivtiņa. Tajā redzamās bildes ir uzņēmusi aktiera īstā mamma. "Viņa ir mācījusies fotografēt," atklāj jaunietis. Kad būs? Kur būs? – viņa vaicā un ar lielu nepacietību gaida filmas pirmizrādi Latvijā. Redzēs, ko sacīs. "Mēs esam pilnīgi atšķirīgas personas," savu varoni raksturo Kristers Pikša, kurš uzskata, ka tiem, kuri viņu pazīst personiski, būšot dīvaini skatīties. Jaunieša vecāmamma esot teikusi, ka gaidīšot Modra ierašanos Mazsalacā. "Nekā nebūs, brauksi uz Rīgu!"
Skatoties filmu pirmoreiz, Kristers Pikša esot izjutis gan gandarījumu – ne visiem tiek dota tāda iespēja –, gan arī mulsumu, jo bijis neparasti ieraudzīt savu seju uz lielā ekrāna. Viņš atcerējies, kā tikusi uzņemta konkrētā epizode; tikai otrajā reizē sācis sekot līdzi stāstam. "Būs arī trešā reize!" ir pārliecināts jaunietis. Viņš nav vienīgais neprofesionālais aktieris, kuravārds ir lasāms filmas beigu titros. To vidū ir arī režisora sieva diriģente Līga Celma-Kursiete un viņas vadītais Jelgavas 4. vidusskolas meiteņu koris Spīgo, kurš ir gan iedziedājis tituldziesmu, komponista Ērika Ešenvalda skaņdarbu O salutaris hostia, gan arī redzams vienā no Modra epizodēm. Režisora sievastēvam, Jelgavas 4. vidusskolas direktoram Agrim Celmam, filmā ir uzticēts vadīt mācību stundu.
Temperatūras svārstības
Kopš pirmās klases līdz pat šodienai Kristers Pikša nodarbojas ar dejošanu. "Man ļoti patīk atmosfēra," ilggadējo uzticību šim vaļaspriekam skaidro jaunietis. "Dziesmu un deju svētki ir kā narkotika, ko vajag vēl un vēl," viņš akcentē, kaut arī mēģinājumu procesā nākas saskarties ar dažādām grūtībām un pārvarēt sevi – ne par velti tu tur esi nokļuvis! Iepriekšējos Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētkos esot bijusi plus trīsdesmit grādu svelme un pastalās tik ļoti degušas kājas, ka ņēmuši un lējuši virsū ūdeni, lai tās atdzesētu. "Jūtos kā bekona strēmele, dejojot uz laukuma, jo tur ir kā uz pannas," jau Vispārējo latviešu Dziesmu un deju svētku laikā pagājušā gada 4. jūlijā tvītoja Kristers Pikša, kurš tagad jaunus deju soļus vienreiz nedēļā apgūst Ādažos.
Savukārt filmas Modris uzņemšanas brīdī ārā bijuši mīnus piecpadsmit, divdesmit grādu un viņam pastāvīgi nācies salt un drebināties – kopš pašas pirmās filmēšanas dienas, kad tikusi uzņemta epizode ar nakšņošanu dārza būdiņā. "Aiziet! Tevi uzreiz ierauj iekšā aukstumā," atceras Kristers Pikša (drebuļi pārņem arī skatītāju, kad galvenais varonis T kreklā klīst pa Vecrīgas ielām starp sašķūrētām sniega kaudzēm – I. A.). "Dzīvoklī nebija apkures," piebilst jaunietis, taču šajā gadījumā izvairās sevi salīdzināt ar saldētiem dārzeņiem ledusskapī. Uz jautājumu, kas kino ir kopīgs ar pavārmākslu, viņš neliek akcentu uz temperatūras svārstībām: "Momentā es varu iedomāties tikai vienu, ka šajās abās lietās ir jācenšas izdarīt vislabākais, ko vari izdarīt."
Pārmainīt situāciju sevī
Kristers Pikša cer, ka Modri ies skatīties jaunieši, jo tā ir filma, kas liek uzdot sev tādus jautājumus, par kuriem cilvēki ikdienā izvairās domāt. "Varbūt ka viņi ieraudzīs sevi no malas. Varbūt ka viņi pēc tās noskatīšanas kaut ko darīs labāk, nekā darījuši līdz šim," uzskata galvenās lomas atveidotājs, kurš kino iedarbības spēku ir izjutis pats. "Es tagad vairāk ieklausos cilvēkos," piemēru min Kristers Pikša, kurš sācis vairāk sarunāties arī ģimenē. "Iepriekš es neklausījos ne mammā, ne tētī – ko viņi vispār saprot! –, taču viņi tikai mēģina kaut ko iemācīt, dalās savā pieredzē, un zināšanu nekad nebūs par daudz – cilvēkam nenāk klāt lieki kilogrami, nav jānes smaga nasta, tās vienkārši stāv galvā un kādreiz dzīvē var noderēt," viņš uzsver.
Jautāts, kādu padomu Kristers Pikša varētu iedot rutīnas novārdzinātajai Modra mammai, lai viņai ar dēlu izdotos nodibināt labāku kontaktu, jaunietis atbild, ka viss jau ir nokavēts. "Es domāju, ka šis dialogs bija jāsāk agrā jaunībā, jo ar katru dienu, kurā mamma ar Modri nerunā, viņi attālinās: lai arī jūs stāvat vienā istabā, jūtaties tā, it kā atrastos kilometra attālumā viens no otra – jūs neko nedzirdat," viņš stāsta. Ar vienu torti dzimšanas dienā nepietiks, lai atrisinātu šo jautājumu, taču pašam Kristeram Pikšam ar viņa varoņa mammas atveidotāju Rēziju Kalniņu izdevies ļoti ātri atrast kopēju valodu. "Vai jūs gribat kolu?" viņš vaicājis pirmajā tikšanās reizē. "Tu bez manis šeit redzi vēl kādu?" viņa atbildējusi, un ātri vien pārgājuši uz "tu" formu. "Mēs daudz smējāmies," piebilst aktieris.