Debesis atveras, gandrīz kā aizsapņojoties un aizķeroties aiz saknes mežā, kad aizmirsies, cik augstu kājas jācilā, kad atskan Father John Misty dziesma The Ideal Husband no 2016. gada albuma I Love You, Honeybear. Ievadošās bungas un spocīgā sirēnveidīgā ģitārskaņa, pēc mirkļa pievienojoties ērģelēm un vokālam, stīgām pakāpeniski tiecoties pēc tik augstām notīm, kādas šajā pasaulē, šķiet, nemaz nav iespējamas, un šķīvju šķindoņai kļūstot arvien skaļākai, klausītājs tiek uzkarsēts līdz baltkvēlei un arī pats mūziķis koncertos pēkšņi no apcerīga dziesminieka pārvēršas ārprātīgā sludinātājā, kurš cenšas izsisties cauri skatuves grīdai, lai pārliecinātos, kas tur ellē īsti ir, ģitārai un mikrofona statīviem ejot pa gaisu…
Kļūst nedaudz skumji, šo dziesmu pēdējo mēnešu Father John Misty koncertu programmās neatrodot, bet kāpēc lai mākslinieka uzstāšanās klubā Palladium Rīga 13. augustā nevarētu kļūt par izņēmumu, un šī dziesma ir atslēga, kas liek ieklausīties visā citā, ko mums savās dziesmās stāsta Father John Misty – īstajā vārdā Džošs Tilmans, kurš izpelnījies godu septembrī Kalifornijā uzstāties vienā koncertā ar Nīlu Jangu un Noru Džonsu.
Pestīšanas rituāls
Ļoti reliģiozā ģimenē Ņujorkā dzimušais Džošs Tilmans no sešu gadu vecuma vēlējies kļūt par mācītāju. Lielākoties tāpēc, ka šī nodarbe dod iespēju publiski uzstāties, no astoņu gadu vecuma viņš mācījies spēlēt bungas un no divpadsmit – ģitāru. Divdesmit viena gada vecumā no Ņujorkas pārcēlies uz Sietlu, Džošs atradis darbu maizes ceptuvē, pa naktīm ierakstījis savas dziesmas, līdz tās pamanījis šobrīd par viņu mazāk zināmais dziesminieks Demjens Džurado, kurš viņu paņēmis par iesildītāju savos koncertos.
Turpinot saviem spēkiem izplatīt ierakstus, Džošs kļuva arvien pazīstamāks, par viņu jau ieinteresējās ierakstu kompānijas. 2008. gadā viņš pievienojās kā bundzinieks vienai no nozīmīgākajām tā laika grupām Fleet Foxes. Pēc četriem gadiem Džošs jau bija gatavs koncentrēties uz savu solokarjeru un pēc pēdējā kopīgā koncerta Tokijā grupu atstāja, izdomājot sev pseidonīmu Father John Misty.
Astoņus albumus viņš jau bija ierakstījis ar savu īsto vārdu J. Tillman, un nu ir iznākuši vēl četri, kurus lielākā daļa kritiķu slavē, kaut daži uzskata, ka tajos nav nekā vairāk par to, kas dzirdēts jau septiņdesmito gadu dziesminieku albumos, bet mūsdienās taču arī divritenis nav jāizgudro no jauna – ir vienkārši jāsaliek pareizās detaļas pareizajās vietās, lai tas darbotos nevainojami un ilgi.
Reiz festivālā Ņūdžersijā 2016. gadā Džošs atgādināja savas reliģiozās audzināšanas sekas, pārtraucot spēlēt dziesmas un izplūstot sešu minūšu garā runā par to, cik pasaule kļūst stulba, cik ļoti visi vēlas baudīt tikai stulbu izklaidi, kaut gan pats ir sadarbojies ar Bejonsē, Lēdiju Gāgu un muzicējis populāros ASV izklaides šovos. Runai sekoja vētraini aplausi, ko mākslinieks apturēja, aicinādams uz mirkli ļauties skumjām, nevis viltotam priekam.
Droši vien viņš to pašu gaidīs arī no sava koncerta apmeklētājiem Rīgā, tāpēc jāsagatavojas jau laikus, dienās pirms koncerta ieplānojot sev nepatīkamus piedzīvojumus vai pienākumus, kuri sagādā ciešanas, lai koncerts kļūtu par tādu kā pestīšanas rituālu, ko pēdējā laikā mēdz smalki dēvēt arī par retrītu. Pārmaiņas pēc šoreiz muzikālu, nevis uz kādām īpašām, no aizokeāna zemēm atvestām substancēm balstītu.
Tāds būs lapsas plāns
Vasaras festivālu sezona tuvojas noslēgumam, un šajā nedēļas nogalē Aknīstes novadā, vairs neeksistējoša ciema Susēja bijušās pagastmājas pagalmā, kā arī blakus mežiņos un cirsmās notiks ikgadējais festivāls Sansusī, ko tā veidotājs – Latvijas Nacionālās operas solists Armands Siliņš – dēvē par kamermūzikas festivālu rokfestivāla gaisotnē. Mūzika skan nevis telpās, bet brīvā dabā – mežā un pie ugunskuriem, arī apmeklētāji tērpjas nevis uzvalkos un vakarkleitās, bet apstākļiem atbilstoši.
Uzskaitīt visus festivāla dalībniekus nav iespējams, un arī programma netiek izziņota, lai būtu pārsteigums, kā jau tas mežam piestāv, jo nekad nevar prognozēt arī katra krītoša čiekura trajektoriju un lapsas plānus, kad tā tevi pa gabalu jau kādu laiku vēro. Skanēs arī speciāli šādai videi radīti muzikāli darbi – savu pirmatskaņojumu Sansusī savulaik piedzīvoja Annas Ķirses Koku opera, kas jaunā versijā nākamnedēļ skanēs Somijas mežos. Tradicionāli ir pianistu kautiņi, kas patiesībā nav kautiņi, bet sacensība klavierspēlē, līdzīgi kā reperu "batli" jeb cīņas, un divdesmit minūšu diskotēkas, kur skan jebkas, ko izvēlējies šī laika nogriežņa dzirdes maņu uztveramo lietu pavēlnieks. Kopš pagājušā gada Sansusī ir arī savs punkts Rīgā – koncertzālē Tu jau zini kur Tallinas ielas radošajā kvartālā bijušajā sanitārā transporta bāzes teritorijā, kur regulāri notiek dažādi koncerti, un arī Susējā ārpus festivāla laika darbojas rezidences, kurās tiek aicināti mākslinieki vai mākslinieku grupas no Lietuvas, Igaunijas un Ziemeļvalstīm.
Sākotnēji tas bija alternatīvais kamermūzikas festivāls, kas ar katru gadu apauga vēl ar kaut ko – laikmetīgo cirku un deju –, šogad notiks arī kompānijas Theater as Architecture, Architecture as Theater arhitektūras performance HALL07, kurā skatītāji pieredzēs telpu kā teātra notikumu: mākslinieki izmantos materiālus no festivāla apkārtnes un būvēs teātra telpu brīvā dabā. Šis esot jau kādu laiku ildzis projekts, kurā tapušas sešas instalācijas dažādās valstīs un kuru iecerēts noslēgt 2033. gadā.
Mākslinieki no Nīderlandes savukārt rīkosies izteikti mūsdienīgi, bet arī nekaitīgi, sadarbojoties ar apmeklētājiem virtuālās realitātes darbnīcā. Viņi skenēs mežu ap festivāla teritoriju, un darbnīcas nobeigumā skatītājiem būs iespēja virtuāli vērot mežus dažādās pasaules vietās un dzirdēt to skaņu ainavas, reflektējot par savām attiecībām ar dabu un mežu, kura nozīme klimata pārmaiņu laikā kļūst arvien lielāka. Iespējams, ka pazudīs elektrība, jo tieši tāds būs bijis lapsas plāns, un holandieši izmisumā saķers galvu, ka viņu iecere nav realizēta līdz galam un nebūs pārskata, ko iesniegt par projekta realizāciju, toties visi varēs baudīt to mežu, kas apkārt, un klausīties skaņās, kas tur būtu arī bez viņu klātbūtnes.
Festivāls
Sansusī
Aknīstes novadā 9.–11.VIII Aknīstē
Biļetes sansusi.lv EUR 20–40
Koncerts
Father John Misty
Klubā Palladium Rīga 13.VIII plkst. 20
Biļetes Biļešu servisa tīklā EUR 39