Kanādas latviešu komponistam Tālivaldim Ķeniņam veltītu koncertprogrammas Ķeniņš un vēstules pirmatskaņojumu Liepājas koncertzāles Lielais dzintars kamerzālē 27. augustā plkst. 19 piedāvā mūsu izcilās kamermūziķes flautiste Liene Denisjuka-Straupe, sitaminstrumentāliste Elīna Endzele un pianiste Agnese Egliņa. Ķeniņa vēstuļu fragmentus lasīs mūzikas pētnieks Dāvis Eņģelis.
"Viss sākās ar vēstulēm... Žurnālā Mūzikas Saule izlasīju Dāvja Eņģeļa apkopotās Tālivalža Ķeniņa vēstules – gan paša, gan arī viņam adresētos vēstījumus – un nodomāju, ka varbūt beidzot ir pienācis laiks iepazīties ar viņa skaņdarbu Concertante flautai un klavierēm, ko studiju gados tā arī neizdevās izdarīt. Protams, uzrunāja arī fakts, ka Tālivaldis Ķeniņš ir dzimis Liepājā, jo es pati esmu liepājniece," atklāj idejas autore, flautiste Liene Denisjuka-Straupe.
Lasot vēstules, Ķeniņš viņai atklājies kā ļoti daudzpusīga un dziļa personība, kam dzīvē ir nācies sevi pierādīt ļoti neatlaidīgā, stūrgalvīgā darbā – kā jau īstam kurzemniekam pieklājas. Taču šis darbs ir nesis viņam raženus augļus – cieņu un augsti profesionālu sadarbību ar izciliem mūziķiem. Liene Denisjuka-Straupe īpaši izceļ komponista augsto profesionālismu. "Es zinu, ka no flautas viņš nav pratis izvilināt ne skaņas, taču Concertante ne mirkli nešķiet kā "kaklu laužams" opuss. Man personīgi šī ir iespēja atspoguļot deklamācijas intonāciju daudzveidīgumu – brīžiem tās ir asi šķautņainas, te kubiskas, te pēkšņi lineāras, svabadi lecīgas. Te mijas gan humors, gan groteska, bet viscaur pārliecinoši jūtama latvietība, dziļi un gleznaini pausts sirds saturs." Programmā iekļauti arī Ķeniņa sarakstes partneru darbi – tautieša Helmera Pavasara Valsis flautai un klavierēm un skolotāja Parīzes konservatorijā, ievērojamā franču XX gs. komponista Olivjē Mesiāna Divas solfedžo nodarbības, kas oriģinālā rakstītas balsij un klavierēm, paredzētas lasīšanai no lapas. Nemaz neizklausoties pēc Mesiāna.
Līdzās mūsu jaunās komponistes Annas Martas Burves opusam Ceriņš, zvaigzne un pelēkbrūnais putns (sitaminstrumentiem un klavierēm) būs Džona Lutera Adamsa piecas ilustratīvās Putnu dziesmas piccolo flautai un sitaminstrumentiem par strazdiem, zvirbuļiem, rubeņiem, zīlītēm un Amerikas dabu dažādos gadalaikos. Ķeniņš allaž mudinājis draugus un kolēģus uzdrīkstēties eksperimentēt, meklēt jaunas krāsas un izteiksmes līdzekļus. Šķiet, viņam patiktu dzirdēt koncertu, kurā netrūkst spilgtuma, uzdrīkstēšanās un eksperimentu," Liene Denisjuka-Straupe komentē jauno ceļa gājēju Gareta Fāra (1968), Džeisona De Kristofaro (1987) un Neitana Dotrija (1975) darbu izvēli.