Izrādi radījuši divi diži vecmeistari – 75 gadus vecais Berlīnes Valsts operas muzikālais vadītājs maestro Daniels Barenboims un 82 gadus vecais režijas klasiķis Harijs Kupfers. Galvenajās lomās – opermākslas dzīvā leģenda Plasido Domingo (77) un izcilā vokālajā formā esošā superdīva Anna Ņetrebko (46).
Dziedātāju gadu starpība ievieš pamatīgus dramaturģiskus akcentus varoņu attiecībās – izrādē ir viegli erotiska aina ar izģērbšanos, taču kopumā var just, ka Makbeta un viņa kareivīgi noskaņotās, militāri juteklisko fantāziju pārņemtās sievas attiecības ir iegājušas postseksuālo attiecību fāzē. Viņa alkst varas, ietekmes un ar to visu saistītās baudas, viņš ir dzīves nogurdināts, ar ordeņiem apkārts veterāns.
Plasido Domingo spēlē Makbetu kā vīru ar samērā vāju raksturu. Tuvojoties karjeras norietam, sievas mudināts, viņš dodas pēdējā kaujā cerībā iegūt kroni. Makbets ir viena no baritona lomām, kuru savā repertuārā pēdējos gados iekļāvis XX gadsimta ikoniskais tenors Plasido Domingo. Māksliniekam nereti tiek adresēti kritiķu pārmetumi, ka viņa balss, kas joprojām skan ārkārtīgi iespaidīgi, tomēr neatbilst baritona partijām un viņš tās izpilda kā "vecs tenors".
Plasido Domingo pārsteidz ar vokālo meistarību, spēju būvēt dramatiski piesātinātas frāzes. Kopā ar Annu Ņetrebko viņš demonstrē unikālu spēju dzīvot tēlā, veidot lomu šeit un tagad, apburt ar klātbūtnes efektu un ar maksimālu atdevi izmantot savam varonim atvēlēto skatuves laiku. Lēdija Makbeta ir krāšņākā, asiņainākā loma Annas Ņetrebko tēlu kolekcijā, viņa to atveido ar īpašu pašaizliedzību un draudīgu perfekciju. Viņas varone ir ļauna, bīstama, grezna dāma plēsoņa, kura sapņo iekarot goda vietu pasaules vēsturē.
Plasido Domingo un Anna Ņetrebko ir mākslinieki, kuri lielā mērā paši režisē savas izrādes (šī ir viņu trešā satikšanās Verdi opermūzikā – pēc Trubadūra un Žannas d’Arkas). Viņi veido lomas psiholoģisko zīmējumu atbilstoši intuīcijai un gandrīz nekad nekļūdās.
Izrādes autors režisors Harijs Kupfers savulaik ir bijis viens no progresīvākajiem māksliniekiem, kurš ietekmējis operas režijas attīstību. Šogad viņš svin savas karjeras 60 gadu jubileju, viņa Makbets ir ieturēts episki smagnējā kiča estētikā – darbība risinās kara izpostītā XX gadsimta vidē. Vulkāni izverd lavu, dārd sprādzieni, deg naftas produkti, atmosfēra ir nospriegota. Visām šausmām ir gotiska pieskaņa – videoprojekcijās redzam pils drupas, savukārt lēdija Makbeta saimnieko moderni aprīkotā pazemes valstībā, viņai patīk komforts un dārgi interjeri (melns marmors, balta āda).
Berlīnes Valsts operas skatītāji ir sajūsmā un vakara izskaņā sveic izrādes zvaigznes, skaļi gavilējot un ceļoties kājās. Makbets atgriezīsies repertuārā 2019. gada maijā, kad līdzās Plasido Domingo dziedās nevis Anna Ņetrebko, bet cita krievu dīva – mecosoprāns Jekaterina Semenčuka.
Informācija: www.staatsoper-berlin.de