Protams, tituls populārs/pieprasīts nebūt vēl nenozīmē kultūras fakta augstu māksliniecisku jeb jēdzienisku kvalitāti, tomēr diez vai šāds racionāls arguments jel ko nozīmē dzīvam māksliniekam, kurš patlaban ir bagātākais Lielbritānijā ar 240 miljonu mārciņu bankas kontu un kura radošajā fabrikā - līdzīgi kā pie renesanses meistariem - strādā 120 mācekļi. Kuram, neraugoties uz vitālo raksturu un trim dēliem Konoru, Kensingtonu un Čelsiju, laiku pa laikam ir būtiski uzsvērt, ka mākslā viņu interesē tikai viena tēma - Nāve.
Pēc triumfālās izstādes Tate Modern Hērstam paliks arī rūgts piliens atmiņu - akurāt par to tēmu, kas viņu tik ļoti nodarbina.
Lielbritānijas Dzīvnieku aizsardzības biedrība mākslinieku sūdzēs tiesā, vainojot Hērstu 9000 taureņu tīšā noslepkavošanā, lai Tate Modern slavenāko darbu retrospekcijā starp formalīnā peldošas haizivs, jēra un gabalos sašķērētas govs līķiem varētu īstenot savu jaunāko mākslas objektu - instalāciju Iemīlēt un izmīlēt/In and Out of Love.
Izstādes apmeklētājus pārsteidza šķietami "nevainīga", pat poētiska atrakcija - tiem bija jāiet cauri saldi smaržojošai telpai bez logiem, kur uz galdiem dusēja skaisti trauki ar īstiem augļiem, bet gaisā lidinājās neparasti krāšņi un lieli taureņi.
Tā kā Hērsts nebija slēpis faktu, ka ik dienas no īpašas audzētavas mākslas darbam uz Teita galeriju tika atvesti 400 jauni "eksponāti" - taureņi, dzīvnieku aizsardzības organizācijai atlika vien saskaitīt - 23 izstādes darbības nedēļās bojā gājuši vismaz deviņi tūkstoši taureņu. Visbiežāk nāves cēlonis bijusi "netīša vardarbīga fiziska sakropļošana" - skatītāji tos vienkārši ar rokām gaiņāja nost no sejas vai apģērba. Tikai niecīga daļa taureņu esot tīši noslepkavoti - Hērsts dažus desmitus lidoņu piespraudis ar kniepadatām pie baltiem audekliem.
RSPCA, ietekmīgs Lielbritānijas dzīvnieku labdarības fonds, publiskojis vēstījumu: "Ja izstādē tiktu eksponēti jebkuri citi dzīvnieki, piemēram, suņi, visa britu sabiedrība ar traci iestātos pret šādu mākslinieka rīcību. Bet, ja tie ir "tikai" taureņi, tas nenozīmē, ka šādi dzīvnieki nepelna cilvēku rūpes. Šī attieksme raksturo sabiedrības morālo relatīvismu."
Tate Modern anotācija pie Hērsta instalācijas vēsta: "Darbs sāpīgi skar dzīvības un nāves, skaistuma un briesmu tēmas." Izstādes kurators taisnojas, ka "kukaiņi tikuši audzēti īpašās siltumnīcās, un izstādē tiem bijuši nodrošināti tropiski dzīves apstākļi". Dzīvnieku aizstāvji taisnošanos dēvē par augstākā cinisma pakāpi - tropu tauriņu dzīves ilgums dabā ir deviņi mēneši, izstādē to mūžs "nejaušas" mākslas vērotāja rokas kustības dēļ varēja aprauties pēc dažām stundām.
Un vispār - tauriņi izstādes anotācijas nelasa.
Liels un mazs
No vienas puses - skandalozā britu mākslinieka Demjena Hērsta (47 jeb puiša-kurš-formalīna-pilnos-akvārijos-slīcina-dzīvniekus-un-ar-briljantiem-izklāj-galvaskausus milzīgā retrospektīvā izstāde Londonas _Tate Modern _kļuvusi par rekorda "visvairāk apmeklētā" īpašnieci visas desmitgades robežās.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.