Zīmols Bolt, kura nosaukums senāk bija Taxify, Latvijā ir pazīstams, galvenokārt pateicoties piedāvājumam izsaukt taksometru ar viedtālruņa lietotnes palīdzību. Taču kā jūs kopumā vērtējat pašreizējo situāciju taksometru biznesā?
Jāteic, ka situācija ir uzlabojusies tādā ziņā, ka par problēmām tiek runāts. Problēmas vairs netiek noklusētas tā, kā tas bija senāk. Arī šovasar pieņemtie grozījumi Autopārvadājumu likumā būtībā radās tādēļ, ka Satiksmes ministrija un citas atbildīgās iestādes apzinājās to, ka problēmas vairs nedrīkst ignorēt. Tagad aktuālais jautājums ir tas, kā realitātē problēmas tiks novērstas. Raugoties no taksometru jomas pārstāvja viedokļa, gan jāteic, ka gribētos redzēt modernāku pieeju problēmu risināšanai.
Patlaban šķiet, ka netiek ņemtas vērā moderno tehnoloģiju radītās iespējas un tiek ignorēti mūsdienu cilvēku paradumi.
Tas vērojams gan Autopārvadājumu likuma grozījumos, gan arī Ministru kabineta noteikumos.
Respektīvi, tas izmaiņu kopums, ko rosinājis satiksmes ministrs Tālis Linkaits, jūsuprāt, neiet kopsolī ar šo laiku?
Jā, tiek ignorēti gan iedzīvotāju paradumi, gan arī vispār notiekošais taksometru jomā. Te jārunā par taksometriem pie starptautiskās lidostas Rīga. Tur joprojām ir ļoti problemātiska situācija, un var teikt, ka tieši šī situācija pie lidostas arī bija galvenais faktors, kas iekustināja taksometru jomas pārveides procesus, jo daudziem kļuva skaidrs, ka tā turpināties vairs nevar, kaut kas ir jādara, lai turpmāk vairs netiktu grauts Rīgas un visas Latvijas tēls. Taču tie risinājumi, kas tiek piedāvāti, būtu atbilstoši pirms 20 gadiem, taču šodien jau ir novecojuši. Mūsdienās, kad ir plašas tehnoloģiju radītās iespējas, tomēr gribētos redzēt inovatīvākus risinājumus.
Kas tieši jādara, lai situāciju ar taksometriem pie lidostas Rīga sakārtotu?
Būtu jāpanāk, lai potenciālajam taksometra klientam jau brīdī, kad aktuāls kļūst taksometra izvēles jautājums, būtu skaidrs, ar kuru pārvadātāju viņš grib braukt un pēc kādiem kritērijiem taksometru grib izvēlēties. Teorētisks variants varētu būt tāds, ka ir, teiksim, «virtuālais kiosks», kurā klients var vērsties, ievadīt brauciena galamērķi un, iespējams, jau samaksāt par šo braucienu, iepriekš izvēlētos vienu no viņam piedāvātajiem daudzajiem pārvadātājiem.
Taču cilvēkiem, kuri ar lidmašīnu ierodas Rīgā vēlu naktī, ir vēlme raiti iekāpt taksometrā un ātri nokļūt viesnīcā vai mājās, nevis kaut ko ilgi programmēt savā viedtālrunī. Turklāt lidostā no lidmašīnām izkāpj arī ārvalstu tūristi, kuri ieradušies, piemēram, no Āzijas un nav pieraduši pie latīņu alfabēta un pie Latvijā ierastajām viedtālruņu lietotnēm. Ko darīt šiem ārzemniekiem?
Manuprāt, tas ir praktisks jautājums, ko var atrisināt, izveidojot lietotnes sistēmu dažādās valodās. Patlaban lidostā patērētājiem jāskatās uz to informāciju, kas uzrakstīta uz taksometru durvīm, un ārzemniekiem arī šī informācija ne vienmēr ir saprotama. Mans viedoklis ir tāds, ka taksometru izvēles un pakalpojuma apmaksas digitalizācija ļautu vismaz risināt, ja arī ne pilnībā atrisināt, daudzas šobrīd pastāvošās problēmas. Taču nenoliedzami tādam virtuālajā vidē pieejamam taksometru izsaukšanas risinājumam jābūt pēc iespējas vienkāršam, tas nedrīkst būt lietotājiem grūti saprotams un sarežģīts. Manuprāt, pareizā domāšana ir tāda – ja cilvēkam jānokļūst no punkta A uz punktu B, viņam ir jāredz, kādas cenas un kāda līmeņa servisu piedāvā dažādi taksometru pakalpojumu sniedzēji, un, šo informāciju redzot, viņš var izvēlēties to pārvadātāju, kas šķiet atbilstošākais.
Pie lidostas Rīga ir bijusi arī tāda situācija, ka, izejot no termināļa, atklājas, ka nav vispār neviena taksometra. Kā to risināt?
Tā diemžēl var būt, bet te jāteic, ka pilnībā no tādām situācijām, ka brauktgribētāju ir vairāk nekā transporta līdzekļu, izvairīties nevar. Tā nav tikai un vienīgi lidostas problēma. Tur, kur pulcējas daudz cilvēku, allaž var būt tā, ka dažiem ilgi jāgaida transports. Arī, piemēram, Dziesmu svētku laikā 11. tramvajs ir pārpildīts un taksometri ir ļoti noslogoti.
Zīmola Bolt taksometri lidostā Rīga ir pieejami?
Mūsu taksometri nestāv rindā tur, kur no lidostas ēkas iznāk uz Rīgu atlidojošie aviopasažieri, jo tas neatbilst mūsu filozofijai. Šī mūsu filozofija ir tāda, ka cilvēks izsauc taksometru tad, kad viņam taksometrs ir vajadzīgs, un uz turieni, kur viņam taksometrs ir nepieciešams, un automašīna aizbrauc pie klienta tieši tur un tieši tad, kad klientam taksometru vajag, nevis stāv rindā un gaida – pienāks klients vai nepienāks un, ja pienāks, kad tad tas būs.
Ja klients izsauc Bolt taksometru uz lidostu, tad taksometrs uz lidostu atbrauc?
Jā, mums lidostā ir konkrēti punkti, uz kuriem mūsu taksometri pie klientiem brauc.
Ko nozīmē konkrēti punkti? Bolt taksometrs nepiebrauks pie lidostas ēkas durvīm tur, kur gaida uz Rīgu atlidojušais aviopasažieris, un potenciālajam klientam nakts vidū ar 15–20 kilogramus smagu bagāžu būs jāskraida pa lidostas teritoriju un jāskatās, kur gan ir izsauktais taksometrs?
Būs jāpārvietojas par vienu stāvu – uz turieni, kur ir lidostas Rīga izlidošanas zona.
Kāpēc jūsu taksometri nepiebrauc tur, kur no lidostas ēkas iznāk uz Rīgu atlidojušie pasažieri?
Piebraukšanai tur nepieciešams papildu laiks, un tā ir saistīta ar papildu izdevumiem.
Tas šķiet dīvaini no klientu apkalpošanas viedokļa. Kur ir loģika?
Teiksim tā, pēc šobrīd esošās kārtības mēs tur – pie atlidošanas zonas – nevaram braukt.
Tieši kāds normatīvais dokuments aizliedz Bolt taksometram tur piebraukt, ja klients ir izkāpis no lidmašīnas, saņēmis bagāžu un izsaucis taksometru tieši pie tām durvīm, pa kurām no lidostas ēkas iznāk atlidojušie pasažieri?
Teiksim tā – tie taksometru vadītāji, kuri stāv rindā pie atlidošanas zonas, nav tādi, kuriem gribētos piebraukt priekšā.
Tātad klientam netiek nodrošināts vēlamais serviss tāpēc, ka jūsu taksometru vadītājiem nepatīk konfliktēt ar citu uzņēmumu taksometru vadītājiem, kuri pie lidostas stāv rindā?
Nu vienkāršoti varētu teikt, ka droši vien tā ir.
Vai tas nav pārspīlēts respekts pret konkurentiem?
Nē, mēs tā apliecinām rūpes ne tikai par mūsu taksometru vadītāju drošību, bet arī par mūsu klientu drošību.
Lidosta Rīga tomēr nav kriminogēns rajons. Vai tiešām tur patlaban, 2019. gadā, ir tik briesmīgi jābaidās?
Lidostā ir notikuši visādi starpgadījumi, esam par tādiem lasījuši medijos. Jebkurā nozarē var būt kādi nozares dalībnieki, kuriem vispār neinteresē klientu un citu apkārtējo cilvēku drošība, kuriem neinteresē veselais saprāts, un, gribot negribot, no šādiem nozares dalībniekiem ir jāizvairās. Runājot vēl par lidostu, jāteic, ka jāņem arī vērā tas, ka starptautiskā lidosta Rīga tika būvēta laikā, kad nebija tādas taksometru izsaukšanas iespējas, kādas ir mūsdienās, tāpēc arī vēsturiski ir izveidojies tāds princips, ka pie lidostas taksometri vienkārši stāv rindā un gaida klientus. Piebraukšana pie atlidošanas zonas ir norobežota ar barjeru, un tas, raugoties no mūsdienu skatupunkta, ir fundamentāli nepareizi.
Visu interviju lasiet laikraksta Diena ceturtdienas, 18. jūlija, numurā! Ja vēlaties laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!
Raimonds
klusais