Kas ir influenceri, un kāda ir viņu loma uzņēmumu komunikācijā ar klientiem? Līdz šim plašākai sabiedrībai Latvijā šī joma bijusi maz zināma.
Par influenceriem dēvē gan kopumā sabiedrībā plaši pazīstamus, gan arī pārsvarā digitālajā vidē aktīvus cilvēkus, kuri darbojas dažādās sociālo mediju platformās un saviem sociālo tīklu profiliem piesaistījuši ievērojamu sekotāju skaitu. Var piekrist, ka plašākai sabiedrībai Latvijā šis biznesa virziens kļuva pamanāmāks tikai pēdējos gados. Manis vadītais mikroinfluenceru portāls WOMstar.lv darbojas jau piecus gadus – kopš 2013. gada, taču lielākais kāpums un popularitātes pieaugums šai jomai gan Latvijā, gan Baltijas valstīs kopumā ir pēdējo divu gadu laikā, jo uzņēmēji, uzņēmumu mārketinga vadītāji aizvien aktīvāk sāk sekot līdzi tehnoloģiju attīstībai, kā arī reklāmas, mārketinga, PR tirgus attīstībai citās valstīs un mēģina ieguldīt līdzekļus komunikācijas jeb reklāmu virzienos, ar kuriem ir iespējams sasniegt plašāku auditoriju. To ļoti labi varēja redzēt pērn priekšvēlēšanu kampaņās, kad liela daļa politisko partiju savus budžetus maksimāli izlietoja komunikācijai sociālajos tīklos. Tas ir viens no efektīvākajiem veidiem, kā notvert dzirdīgas ausis, uzrunāt lielu sabiedrības daļu, un kur viņiem ir iespēja plaši runāt par un ap saviem vēstījumiem bez kādiem īpašiem filtriem, kur viņu viedokli uztver kā – varētu teikt – eksperta viedokli. Līdz ar to arī uzņēmēji meklē risinājumus, kā sasniegt savus mērķus nevis ar klasiskajām reklāmām, bet ar sociālo tīklu palīdzību. Un šajā kontekstā influenceri ir viedokļu ietekmētāji.
Influencerus es arī dalu vairākās grupās – mikroinfluenceri, influenceri, makroinfluenceri un viedokļa līderi, un tad ir slavenības.
Mikroinfluencers ir jebkurš sociālo tīklu lietotājs, kuram ir līdz pieciem tūkstošiem sekotāju, kura viedoklim tic, ieklausās. Citviet uzskata, ka mikroinfluencers ir no tūkstoš līdz pieciem vai pat 10 tūkstošiem sekotāju, taču manā uzskatā arī ar 300 draugiem vai sekotājiem cilvēks var būt efektīvs viedokļa ietekmētājs. Un šajā gadījumā ieguvums – caur influenceru kanāliem klients ar dabīgu saturu var nodot informāciju par savu produktu vai pakalpojumu citiem cilvēkiem.
Cik lielā mērā šādu informācijas nodošanas veidu var uzskatīt par objektīvu? Protams, arī klasisko reklāmu un PR vēstījumu objektivitāti var vērtēt dažādi, tomēr influencerus, kā teicāt, tomēr uzskata par viedokļu ietekmētājiem. Un pasaulē dzirdēti dažādi gadījumi, kad pa šādiem kanāliem nodotā informācija balansējusi abpus objektivitātes robežas. Jo influenceriem šis tomēr ir bizness.
Visu interviju lasiet laikraksta Diena ceturtdienas, 3. janvāra, numurā! Ja turpmāk vēlaties Dienas publikācijas lasīt drukātā formātā, laikrakstu iespējams abonēt ŠEIT!
Jezups
Influencīgs Paskaidrojums
Nejēga