Pērn noslēdzās Pasažieru vilciena organizētais vilcienu iepirkuma konkurss, un Talgo tajā tika atzīts par uzvarētāju ar saimnieciski visizdevīgāko piedāvājumu. Šobrīd situācija atkal ir mainījusies un par konkursa uzvarētāju negaidīti ir pasludināts cits uzņēmums – Škoda. Kā vērtējat līdzšinējo Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) nostāju šajā jautājumā un Pasažieru vilciena lēmumu pārvērtēt iepirkuma rezultātus?
Iepirkums bija noslēdzies jau pagājušā gada novembrī, un Talgo tajā uzvarēja ar labāko vilcienu iegādes cenu, labāko tehnoloģiju un labāko enerģijas patēriņa piedāvājumu. Tāpēc šis lēmums mūs pārsteidza, jo Talgo piedāvājuma pārākums bija acīmredzams.
Tiesāšanās mūsu nozarē nav nekas neparasts, zaudētāji mēdz torpedēt konkursus un apstrīdēt tiem nelabvēlīgus rezultātus, ar to vienmēr jārēķinās. Mēs pilnībā uzticamies Latvijas tiesu sistēmai un uzskatām par pašsaprotamu, ka IUB ievēros Eiropas standartus, veicot izvērtējumu. Jāņem vērā, ka Talgo piedāvā pasaules klases tehnoloģijas par vislabāko vilciena cenu: par 16 miljoniem eiro lētāk nekā nākamajam pretendentam.
Kādi kritēriji elektrovilcienu iepirkumā bija izšķirošie, kas noteica to, kurš piedāvājums ir saimnieciski visizdevīgākais un nodrošināja Talgo uzvaru iepirkumā?
Tāpat kā citos līdzīgos iepirkumos, arī šajā tika vērtētas trīs galvenās jomas – cena, uzturēšana un enerģijas patēriņš. Un Talgo piedāvājums bija visizdevīgākais, kombinējot visus trīs šos kritērijus.
Ja skatāmies atsevišķi uz cenu, tad pašreizējā Talgo noteiktā vilcienu iegādes cena – 225 miljoni eiro – ļauj Pasažieru vilcienam uzreiz ietaupīt 16 miljonus eiro salīdzinājumā ar nākamo tuvāko piedāvājumu. Citiem vārdiem sakot, izvēloties Talgo, Latvija ietaupītu tikpat, cik maksā divi pilnībā aprīkoti jauni vilcieni.
Divas pārējās jomas, enerģijas patēriņš un uzturēšanas izmaksas, ir nākotnes situācijas projekcija – kādas būs potenciālās Pasažieru vilciena izmaksas, ekspluatējot šos vilcienus. Un arī šajā kontekstā Talgo piedāvājums, īpaši enerģijas patēriņa jomā, bija visizdevīgākais. Ņemt vērā nākotnes izmaksas šādos iepirkumos nav nekas neparasts arī citos iepirkumos visā Eiropā, piemēram, nesen mēs uzvarējām līdzīgā konkursā par tiesībām piegādāt un 40 gadus uzturēt jaunās paaudzes vilcienus Spānijas lielākajam dzelzceļa uzņēmumam Renfe.
Tomēr, runājot par nākotnes izmaksām, iepirkuma rīkotājiem ir jābūt ārkārtīgi uzmanīgiem, jo šajā gadījumā tieši Pasažieru vilcienam būs jāmaksā no savas kabatas, ja reālie rādītāji atšķirsies no tiem, ko solīja uzvarētājs.
Visu interviju lasiet avīzes Diena ceturtdienas, 21. februāra, numurā! Ja vēlaties laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!