Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +2 °C
Apmācies
Pirmdiena, 23. decembris
Viktorija, Balva

Modernā cilvēka problēma

Pievienot komentāru

0/1000 zīmes
Redakcijai >>
R
Skaislei hormoni uzdod atkal, varbūt var palīdzēt
Skaisle
S
kaza tāda - sev palīdzi, par sevi raudi !!!
  • 4
  • 4
Skaisle
S
Brīvdienās centos skatīties filmas no sava saraksta. Nu ne visai mani "velk" krievu kino. Bet noskatījos Andreja Končalovska filmu "Vistiņa raibīte" Kuročka rjabočka. Iesaku visiem. Drausmīga filma,par drausmīgu patiesību. Nav tā ne mīlēta, ne slavināta pašā Krievijā, jo - tā ir kā spogulis, bet tāds - kas rāda kā ir. Un tikai retais grib šo mirkli - šo patiesības mirkli - redzēt kā ir. Un ja es atkal salīdzinu ar latviešu kino, ar latviešu glezniecību, teātri, mūziku un literatūru - tad atkal - priekš sevis secinu - mēs - latviešu sabiedrība esam tik gļēvi,ka pat nespējam paskatīties spogulī. Nu nav neviena ,kas mums šo spoguli parāda. Vēl. Gundega Repše slapjām lūpām slavina savu XX gs. vēsturisko romānu ciklu. To mēs visi zinām. Cita lieta, ka neskatoties uz manu mūžīgo jaunību, es novecoju.Sāku meklēt un atjaunot un uzturēt kontaktus ar saviem jaunu dienu draugiem. Sazvanos. Viena mana grupasbiedrene dzīvo Latgales mazpilsētā. Es viņai jautāju - vai esi lasījusi Zebra, Bankovska, Bērziņa vēsturiskos romānus. Nē neesot. Es saku - nu aizej uz bibliotēku - gan jau ,ka tur būs. Jau par to aizmirsu - sazavnamies uz Lieldienām - viņa stāsta,ka viņu pilsētas bibliotēkā tādas grāmatas neesot, bet bibliotekāri darot tā,ka pasūtot no tām pilsētām , kur tādas esot, visbiežāk no Rīgas. Ņu lūk, te jums ir liecība, svēta liecība tam, ka KM - naciķu vadītās ministrijas politika neaiziet līdz tautai. Nemaz nerunājot par to,ka vēl rudenī naciķi brēca, ka nauda latviešu tv un radio apraides nodrošināšanai Latgalē neesot, bet jau ziemā - 6 miljonu krievu kanāla nodrošināšanai kā no gaisa nokrita un jau mūsu bāleliņi paspēja paziņot ,ka vajadzēšot vairāk kā igauņiem uz ko valdība jau paspēja paziņot - būs, lai nu kam, bet kanālam krievu valodā nauda būs. Tāda lūk mums un Latgalei naciķu mīlestība.
Vārds
V
Mana tante arī regulāri skatās televizoru, bet, kad stāsta tad vienmēr nejauši ieslēdzies.
  • 0
  • 1
lauku vecis
l
Te jau tādi "Vārdi" kāliem mētājās apkārt...Varbūt labāk "Jānītis " vai "Pēterītis" ... Fantāzijas izsīkums vai? Kas tev par daļu, ko skatos?
  • 1
  • 1
Vārds
V
Vecis tā nejauši, kā visi, kas skatās to, par ko būtu jākaunas, saka.
  • 1
  • 1
lauku vecis
l
Par krievu kino. Galīgi neesmu nekāds fans, bet TV vakar vakarā nejauši uzdūros krievu filmai (vēlāk izrādījās seriāla 1.sērija) - "Reiz Rostovā'" Nezinu, kā tas seriāls izvērtīsies, bet tas, ko vakar rādīja , bija diezgan šokējošs fakts....cik asiņaini tika apspiests strādnieku dumpis Rostovā Hruščova laikos....
  • 0
  • 2
Balta patiesība
B
Kam gan tautas liktenis interesē. Tagad pat rakstīšana ir bizness un tā labā uzdrošināšanās savu tautu nepatiesi apsūdzēt, kā redzam nesen radītajā operā.
  • 5
  • 0
Skaisle
S
Lasīju, ka tā pati KM iedalījusi diezgan prāvas summas latviešu literātu braucieniem uz Londonas grāmatizstādēm. Kā es to vērtēju - sūda reizi tādiem literātiem vajag latviešu lasītāju. Ja vajadzētu - tad tie simti tūksoši būtu grāmatām mazpilsētu un lauku bibliotēkās, tad raksntieki rautos nevis lidināties pa pasauli , bet aizbraukt pie saviem lasītājiem. Runātu , spriestu par tautas vēsturi , par tautas šodienu un nākotnes izredzēm. Tādiem literātiem tauta tikai tik ilgi, kamēr dabū ziedotāju un nodokļu maksātāju naudu, pēc tam - sapūt var tāda tauta - neba nu literatoriem laiks tam ....
  • 5
  • 5
Pagātnes murgi
P
Šonedēļ prezidentam būtu jānāk ar savu vēstījumu par kandidēšanu uz otro termiņu. Rīgas laikā smagas G.Pavlovska pārdomas, tajā starpā viņš saka: "Gribu paralizē nevis nāves bailes, bet sīkumu bailes – karjeras kāpuma ātrums, peļņas un koruptīvā “otkata” delta utt.." Ja lielā lustrācijas piekritēja L.Langa TV panorāmā atļaujas sabiedrību iedrošināt par A.Bērziņa sasniegumiem un kandidēšanu otrreiz, tad jājautā, cik lielā mērā viņa "rakstniecības finansētājā un patronā" aizsedz acis un neredz to, ko patiesības vārdā tomēr nevarētu neredzēt. Tie, kas padomijā (taču labākas dzīves vārdā) aizmigloja savu skatienu sadarbībā ar "īpašajām iestādēm", ar ko viņi atšķiras no "mūsdienās sirdsapziņu noēdušiem" aiz aprēķina? Vai tie nav tie paši pagātnes murgi?
avral
a
o, paldies
Vārds
V
Tad šitas autors-jefiņš būtu moderns cilvēks? :))
jautājums Skaislei
j
Vai Jums galvā skan balsis?
Skaisle
S
Jāni, Jāni - Zeltamute :))) Bučas:)))
  • 3
  • 4
Citam Jānim
C
atkal Skaisle
  • 0
  • 0
cits Jānis
c
No Skaisles komentāriem neizbēgt, tāpat kā no nodokļiem!
  • 9
  • 0
Citam Jānim
C
un tomēr tu arvien lasi un raksti tikai par Skaisli
  • 3
  • 3
cits Jānis
c
Ja laiku nav kur likt, tad var lasīt arī Skaisles verbālos izvirdumus, pie reizes secinot , ka šai personai reizēm piemīt akūts mentālo problēmu recidīvs.
  • 4
  • 6
jautājums Skaislei
j
Es nesaku, ka nav vērts lasīt vispār, bet atstāt pie viena raksta 10 garus palagus arī nav prāta darbs. Varētu jau teikt, nepatīk - nelasi, bet tad jau šo pašu argumentu varētu attiecināt uz kritiku par rupjībām, jēlībām, jo arī tā ir necieņa pret xitiem ...
  • 4
  • 6
Jaanis
J
Skaisle ir un paliek viena no retajaam, kuras rakstiito ir veerts izlasiit,
  • 13
  • 5
zvirbulēns
z
Mani vērojumi te tādi, nereti modernais cilvēks ir pērtiķis smokingā.
Skaisle
S
Starp citu. Latvijas kultūras kanonā ir minēts tikai Rainis un viņa Gals un sākums un Uguns un nakts. Vai aktualitāte nebūtu - vismaz diskutēt - par Aspazijas iekļaušanu LKK?
Skaisle
S
atkal no perosnīgās pieredzes pārejot uz vispārinājumiem par sabiedrību un laiku, kurā dzīvoju. 2013.gadā es biju Londonā. Cita starpā, man bija privāta ekskursija pa parlamentu un visu citu brīnumu starpā - man bija ekskluzīva iespēja apmeklēt mazu baznīcu, kuru es drīzāk dēvētu vienkārši par celli zem paša parlamenta ēkas. Tā baznīciņa tur dabojas no kāda - neatceros precīzi - 5. vai 7 . vai 9. gadsimta. Visa samtā, zeltījumos un dārgakmeņos. Pielūdzu to kombināciju zelts,samts,dārgakmeņi, bet tai konkrētā vietā un brīdī mani satrieca laiks - gadu simteņi , tradīcija, fakts,ka esmu vietā, kur bijuši pasaules valdnieki .... Pusdienojot parlamenta ēstuvē un strīdoties pretī tam,ka Latvijai jāuzņem imigranti , es nespēju atbrīvoties no sava personīgā niecīguma un mazuma un sava tautiskā un valstiskā un vēsturiskā mazuma sajūtas. Mani drusciņ kaitināja mans smukais , bet jau gauži novalkātais mētelītis,kas izcēlās u z apkārtnes perfektuma fona, bet tomēr .... Tas kā uz šo manu emocionālo iespaidu reaģēja mans iekšējais es bija maksimāli stalta izsliešanās, deguntiņš uz augšu, pupiņi uz priekšu un dupsītis uz atpakaļu un aidā - jo jādzīvo arī tādiem indivīdiem kā es un tādām tautām un valstīm kā latvieši un Latvija. Tas, ka nerris raksta,ka Rainis un Manns nav salīdzināmi lielumi ir - manā izpratnē, protams, lūk šis šoks par to milzīgo , nezinu vai jel kad pārvaramo atšķirību starp parlamentu Londonā un parlamentu Rīgā. Un es te nedomāju tikai to,ka LR parlaments atrodas vācu muižniecības ēkā, bez zeltiem un dārgakmeņiem un bez pašu politiskās vēstures ar, kuru lepoties. Es te vairāk domāju - lūk, noskatījos 100 gr kultūras raidījumu - deputāts ir viens no likumprojekta par tikumības audzināšanu skolās autoriem, bet nespēj atbildēt visvienkāršākos jautājumus - kāpēc ir vajadzīgs atsevišķs likums, ja tikumisku audzināšanu skolās jau nosaka visi esošie gan izglītības, gan bērnu tiesību aizstāvības likumi. Kad jautājumu latviešu studentam , kurš bija praksē Londonas parlamentā - kādi tavi pienākumi ir deputāta birojā, tad atbilde bija - gatavot deputāta vizītes pie vēlētājiem , gatavot atbildes uz visdažādākajiem vēlētāju jautājumiem deputātam - sākot ar valsts starptautisko politiku un beidzot ar sūdzībām, pieņemsim, par nekārtībām vietējā apsaimniekotāja biznesā. Lūk, kur ir atšķirība, kāpēc mēs esam tik mazi, tik nicināmi un tik iznīkstoši. NA pavadā mēs ejam kremļa politikas virzienā, bet ne ar tankiem, ne slepkavībām, bet lūk, tā maigi, sirsnīgi , mīļi un mierīgi. Rībena - deputāte no saeimas , kurā morāle kā tada nav vispār, atkal pilnām mutēm, kā aizrīdamās stāsta cik svarīgi ir bērnos audzināt tikumību - vai kaut reizi Rībena vai kāds no NA politiķiem ir izsekojis kas un ko un kā māca vēstures stundās krievvalodīgajās skolās Latvijā? Nē, protams, ka nē. Jo māca kremlim patīkamu un pieņemamu ideoloģiju - ka nav konkrēti fakti,kas liecinātu ,ka Latviju okupēja, ir Latvijas valdības parakstīts dokuments par PSRS armijas ne tikai ielaišanu Latvijā, bet pat draudzīgu uzņemšanu. Nevienu naciķi šāda situācija neuztrauc. satori iesaku noklausīties Šlāpina interviju ar E.Eglāju- Kristsoni - par VDK dzīvo elpu Latvijā. Katru dienu eju garām LNB jaunajai ēkai un Kristus Piedzimšanas Katedrālei Brīvības ielā. Pareizticīgo katedrālei būvnieki ziedoja naudu zelta jumtu uzlikšanai, LNB jumtu uzcēla tā, ka nepilna gada laikā to "sabojāja putni "..... Tāpēc tas,ka ne jau tikai šodienas konjunktūras literāti, bet pat tauta, tie, kuri sevi uzskata par inteliģentiem un izglītotiem, nespēj pieņemt RA lielumu un dižumu - es viņus saprotu. Es viņiem nepiekrītu, bet es viņus saprotu .... Man prātā ienāca Helēna - pasaules vēsturē skaistākā sieviete - viņa pameta savu pieticīgo dzīvi Spartā, lai dotos uz Austrumiem, ne jau tikai karstās kaisles dēļ, bet iespējams pat lielākā vilinājuma dēļ - uz to teiksmaino vietu, kur plūst zelta upes, kur patiesi pielūdz vadoņus un vadones, kur vara ir vara. Un atkal VM esejas iespaidā - par literātu pārdošanos varai - Svētā Debess, lasiet un izlasiet paši, tas it ir par RA laiku, bet tikpat labi - par šodienu ...
LOL
L
Kurš gan sunītim asti cels, ja ne pats!
  • 1
  • 0
--
-
Nu atkal tik jēli, tik jēli... bet skaisle jau citādi neprot. Un vispār - kāds vienai lielai, vecai, rūdītai tantei var būt "dupsītis" un "pupiņi"? :((
  • 2
  • 1
lauku vecis
l
Caur Raini nāk mana atbilde tev, Skaisle! "Kas darbu nedara, tas par darbu runā. Kas darbu nespēj, tas darbu kritizē. Kas darbu dara, tas klusē, un darbs par viņu runā." Es izvēlos paklusēt!
  • 2
  • 1
Skaisle
S
Kā ir veci, kā es domāju,kā ir. Ka vien problēma ir mana malšanās pa apli, ja nu reiz tā vēlies, bet daudz daudz lielāka problēma ir tā, ka tu meties man pakaļ un tālāk par savu malšanos netiec. Kā sasodītais naciķis, tā arī tu noklusē savu viedokli, savu vērtējumu, ja Tev tāds vispār ir par visiem tavas partijas gājieniem. Lūk, kur īstā problēma - kā latvieši apkaro viens otru, kamēr cittautieši ar pašu latviešu svētību naudu kaudzēm grābj tajās pašās ostās - lidostās un stacijās un dzelzceļos ... Nu ko var pļāpāt kārām sievietēm pārmest,ja latviešu vīrieši ir tādi paši - vai nu jēli gļēvuļi, vai jēli pļāpas, vai asiņaini - allaž padoties un pakalpot stiprākajam gatavi.
  • 5
  • 4
lauku vecis>Skaislei
l
Skaisle, ko nu plosies svētvakarā... Visu augšminēto jau esi pārmalusi nez cik reižu un kaut kur jau tajā visā ir arī savs patiesības grauds... Bet ne par to.... Nesen iegadījās pabūt Akurātera muzejā uz slēgšanas tūri.Būsot remonts. Un tad gan padomāju, nu ko mēs daudz ikdienā esam dzirdējuši par Akurāteru...ja nu vienīgi "Kalpu zēna vasaru"... Ak, jā arī "Ar kaujas saucieniem uz lūpām" (Skaisle, tas tev medusmaizei!) Muzeja gide sirsnīgi apstāstīja gandrīz ikvienu tur atrodošos priekšmetu, kas bijis saistīts ar rakstnieku un viņa ģimeni. Domāju, ka daudzi nezina, ka rakstnieka sieva Laima Akurātere arī rakstījusi dzejas... Tu mani kārtējo reizi apsaukāji... ...Ko gan no tevis cita sagaidīt...Kā Psalmos rakstīts..."Tu labprāt runā posta vārdus"(52.psalms).. Ej ar mieru! Priecīgus Kristus Augšāmcelšanās svētkus!
  • 10
  • 4
Skaisle
S
Atļaujos sev to privilēģiju ikstenas un ikstenveidīgo rakstīto vairs nelasīt. Nerris uzdeva , uzsita atkal pa dzīslām - jālasa klasikas darbi, arī tie,kuri jau ir kādreiz lasīti un it kā zināmi - Raiņa gadā RA darbi. Tad man parādos līdzi nāk Vācietis - cenšos viņu saprast. Pavērojiet - kā savu dzeju lasīja Vācietis, kā teiksim - Peters, Ziedonis. Vācietim pārmeta dzeršanu - nezinu vai vēl kādam literātam tā ir pārmesta, bet ja ir ar kailiem nervu galiem un plānu ādu, ja tevi skan balsis , kuru paustais jāpieraksta .... Jā - man ir grāmatu kaudzītes svešvalodās, negribu padoties - milzu bieza par Gēti, piemēram, bet ... Vācietis ir kaut kas, ko es jūtu var saprast ar garu, dvēseli -ne ar prātu, emocijām. Nu Ikstenai laikam beidzies derīguma termiņš apgalvojumam par sevi kā latviešu prozas flagmaņkuģi. Jāatjauno , ko darīt. Tā nu reiz ir gan katra literāta, gan katra cilvēka izvēle -vai pārdoties un kam pārdoties un par cik protams ... Lūk. Šodienu nolēmu lasīšanai, lai tad notiek....
  • 12
  • 8
Sestdienā
S
N.Ikstena par liekulības tirgu un glamūriem žurnāliem izpaudusies.
  • 4
  • 1
Skaisle
S
Par Nobeli, Mannu un Raini. Jāsāk atkal ar personisko. Man bija sapnis. Es klasē mācu angļu valodu. Jūtu gandarījumu, jo man ir kontakts ar bērniem un jaukas sarunas. Bet vienā brīdī es runāju ar skolnieci un saprotu - viņa angļu valodu pārzin daudz labāk kā es. Tā bija kāda 6.-7.klase un tikai jaukas mīļas meitenes, bet tā atziņa man bija ar tādu pašu efektu, kāda mēdz būt, kad tu sapņo,ka krīti no debesskrāpja, vai tevi aprij krokodils. Es pamodos un nodomāju - kāda laime,ka tie ir tikai murgi .... Protams, ka nepretendēju uz eseju vai ko vēl nopietnāku, tāpēc varu atļauties bez atsaucēm. Ja mēs paņemam un palasam un ,pateicoties internetam tas ir iespējams, Nobela prēmijas literatūrā nolikumu - protams,ka Rainis bija un būtu vēl šodien pelnījis Nobeli tieši kā dzejnieks un kā dramaturgs. Kā 20.gadsimta viens no izcilākajiem dzejniekiem un dramaturgiem Eiropā, un kā pats izcilākais Latvijā. Neapšaubāmi - Tomass Manns ir pats izcilākais visā 20.gadsimta Vācijas un viens no izcilākajiem visas Eiropas un pasaules novelistiem un romānistiem. Ar svētu pārliecību varu apgalvot,ka Manna literatūra man ir tīra bauda, kā dzidrs kalnu avota ūdens izslāpušajam. Es zinu, ko es darīšu vecumdienās, kad vairs nereibšu no vīna un jaunu puišu skūpstiem - es baudīšu literatūtu - to kam man līdz šim ir bijis tik maz laika. Te nu ir jāsaka skaidri un gaiši - tas,ka Manns saņēma Nobeli - nekādi nav arguments tam, ka Rainis nebija pelnījis. Nezinu kā man to panākt, kā rīkoties, bet manā sapratnē ideāls variants būtu,ja mājaslapā aspazijarainis.lv būtu publicētas un uz turpmāk uz mūžīgiem laikiem pieejamas esejas par RA. Lūk, ir tāda latviete kā Vita Matīsa - mana autoritāte, mans prieks un lepnums. Viņai ir izcilas esejas par RA, kurās cita starpā ir arī pieskaršanās situācijai par Nobeli, bet diezgan interesanta analīze par RA sava laikmeta politiskajā kontekstā. Lauku vecis, kā jau nožēlojams naciķis raksta - Aspazija slavināja Ulmani. Vita Matīsa izcili parāda - kādos apstākļos, kā tas notika. Savulaik Neputns veikaliņā nopirku 2006.gada grāmatu Robežas, tajā ir publicētas šīs VM esejas, vienīgais,ko es varu darīt - aicināt tās digitalizēt un ievietot mājaslapā un aicināt tās izlasīt. Varbūt kādas tēzes - pēc manas izvēles, kādreiz te ierakstīšu.
Skaisle
S
nav jau runa par slavas dziesmām, Junona, bet par kārtējo tavu - lasījusi neesmu, vispār nemaz neinteresē, bet lielummānija Rainim bija. Nu ko tur amn vēl piebilst, komentāri lieki. Tādi esam un punkts un viss.
  • 1
  • 2
LAUKU VECIM
L
Edgars Rinkēvičs Mani neizbrīna SC & NA kopošanās par tikumību, jo viņu mērķis nav brīva LV, bet totalitāra valsts, kuru pēc tam var nodot Kremlim
  • 1
  • 2
lauku vecis>Skaislei
l
To, kā tu mani apsaukā, jau sen neņemu galvā,.... Kas attiecas uz Junonu, viņa ir labi audzināta dāma , ko par tevi vis nevarētu teikt....tava iekšējā neinteliģence nav noslēpjama....
  • 3
  • 2
Junona
J
Tas, ka es nepievienojos Tavām Rainim veltītajām slavas dziesmām, vēl nenozīmē, ka esmu pieticīga :) Jau teicu ne reizi vien, bet Tev jau viss, ko saka citi, ir kā pīlei ūdens, latviešu literatūra nav tikai Rainis un Aspazija, jā, nenoliedzami viņiem ir milzīgi nopelni, bet Tu, Skaisle, ar savu, es pat teiktu, nenormālo viņu slavināšanu esi jau apnikusi, ja godīgi. Ej nu labāk pieraksties pie tēmas par Aspazijas pupiem :)
  • 2
  • 3
Skaisle
S
Un tomēr veci, Tu esi stulbs. Piedod, bet citādi to nesauc. Nevis Rainim lielummānija, bet Junonai gadsimtos kaldināta pieticība. Sauksim lietas vārdos. Lūk.
  • 2
  • 2
lauku vecis
l
Tā kā Rainim nekas cilvēcisks nebija svešs, tad viņš gaužām varētu pārprast Skaisles ierāpšanos viņam klēpī....un kur nu vēl bučas...
  • 2
  • 1
Junona
J
Gan jau Rainim to žēlotāju un mierinātāju netrūka, sākot ar Aspaziju un beidzot ar Mēnessmeitiņu :) Bet viņam tomēr bija lielummānija, jo viņam vajadzēja lai visi, visi... Tā nekad nebūs, ka kāds patiks pilnīgi visiem, ja to nesaprot, tad jau tiešām ir grūti dzīvot.
  • 2
  • 1
Skaisle
S
Teiksim - mēs jau tikai pilnām utēm pārmetam Rainim, ka viņš bija slikts politiķis. Nekam nederīgs ministrs vai NT vadītājs. Vienlaicīgi. Mēs nespriežam par tiem lokiem un apļiem, kuros esam kā sabiedrība kopš Raiņa laikiem. Satvermes sapulces vēlēšanās vislielāko balsu skaitu ieguva sociķi un pavisam konkrēti - sociķu kandidāts - Rainis. Līdz ar to - reāla un patiesa bija Raiņa izvirzīšana valsts prezidenta kandidatūrai. Bet tas seksīgais bija tas, ka partijas aizkulisēs sāka gadatirgu, kurš starp citu turpinās joprojām, ka par valsts prezidentu nevar būt sociķis, lai sociķi no sava kandidāta atsakās , par vleti jau nebūs - būs pretī citi - izdevīgi amati sociķiem valdībā un saeimā utt. Tā arī notika, paši sociķi par Raini balsoja mazāk kā citas partijas un Raini neievēlēja. Ak pateicīgā latviešu tauta !! No vergiem par valdniekiem tikušie ! Kā jūs domājiet , kā jutās Rainis, kuru vēl tik tikko uz rokām nēsājā vārda tiešā nozīmē? Tālāk - Raiņa izmisums, sakāves kauns. Vēl tālāk - paša atziņa , ka nekā vairs nau - ne viņš dzejnieks, ne politiķis. Vēl tālāk - mani vairs nepazīst un uz ielas nesveicina. Matīsa šo situāciju , manuprāt, parāda nežēlīgi, bet godīgi. Patiesi. Paldies viņai par to - pirmkārt, par drosmi. Es? Ko es ? Es pieietu skumjās sēdošajam Rainim, noskūpstītu viņa pieri, acis, ūsaino un bārdaino muti un tad viņu piekļāvusi sev teiktu viņam -Raini, neskumsti, Tu tik un tā esi pats lielākais, pat labākais, kas mums latviešiem ir. Un es atkal skūpstītu viņa pieri - paldies par Jāzepu, viņa acis - paldies par Induli, par Āriju, par Baibiņu, paldies par Spīdolu, par lellīti Loliņu ,par latvisko Faustu, par Galu un Sākumu, par Tālām noskaņām, par Aspaziju paldies , par tiem Taviem svētības vārdiem un darbiem savai tautai Raini - paldies tev par to. Un tad es viņam ieraustos klēpī, piespiestos viņa sirdij un sildītu viņu ar visu to dzīvības spēku ,kas vien manī vēl ir. Nevienu nekad ne spiedīšu, ne aicināšu mīlēt Raini. Katram ir jābūt savam ceļam pie viņa un ja nav - tad nav. nevar gaidīt ,ka cepts gailis sāks dziedāt. Nē, var jau gan - gaidīt, tikai skaidrs, ka to nesagaidīt ....
  • 4
  • 3
Skaisle
S
Junona, nu nevaru es pārrakstīt Vitas matīsas eseju - tā ir jālasa. Bet tā pavisam īsi - lietas būtība ir tā, ka viņa nosūta privātu vēstuli Āronu Matīsam, kurš to nopulbicē. Un tad var teikt no mazas dzirksteles sākas ugunsgrēks , kurš tā kā noplok, bet kad nomirst Rainis , tas uzliesmo jaunām liesmām un beidzas ar to,ka sociķi padzen Aspaziju no partijas pārmezdami tai visus pasaules grēkus. Tā ļoti vispārinot - strīdus pamats - vai māksliniekam ir jābūt politiski aktīvam līdzatbildīgam un līdzdarbojošamies sabiedrības dzīvē, vai kā sludināja Blaumanis un Brigadere - mākslinieka pienākums ir vien talantīgi aprakstīt ( uzzīmēt , izspēlēt teātrī utt. ) sabiedrībā notiekošo. Un līdz Ulmanim tā lieta nonāk jautājumā par personības, par izcilības lomu sabiedrībā. Aspazijai Ulmanis tas pats ,kas Perikls Atēnās. Bet vai tā bija ? Un ja nebija tas kas tā nebija un kāpēc tā nebija.
  • 2
  • 3
Junona
J
Skaisle, Tu neatbildēji uz manu jautājumu!!! Es jautāju par Aspaziju, nevis par Mannu, Nobelu un vāciešiem.
  • 2
  • 2
Skaisle
S
Tavs jautājums ir miljonu vērts, to vajadzētu iesaiņot un aiznest uz KM un nolikt uz galda kultūras ministrei - tai pašai, kura sludina, ka nauda tiek tērēta tautai. Bet - kaut kādus sūda surogātus publicē un bāž mums virsū pa visām spraugām , bet tur kur ir īstie gara darbi, intlektuālās virsotnes - tur piķis uz puļķa. Lūk. 700 gadu bijām zem vācu kundzības. Ko esam no viņiem mācījušies ? Vai tiešām tikai darba tikumu? Kā ar cieņu pret savu vēsturi, pret savu kultūru? Lasu par Vāgneru - tie vācieši taču pat piefiksējuši un publicējuši cik ilgi, cik minūtes katrs Vāgnera skaņdarbs izcilos izpildījumos ildzis Vai Tas pats Manns - taču Nobeli par Buddenbrokiem saņēma 29 gadus pēc to uzrakstīšanas, taču,ka vācieši saskaitījuši cik eksemplāros kādos iesējumos šis romānos izdots - 9 milj eksemplāri!!!! Junona, labrīt, dzirdi - 9 milj eksemplāri vācu valodā vien, nerunājot par tulkojumiem 38 valodās. Man tādau patiesību ir grūti izturēt, tas ir pārāk smagi - noskatīties kā kungu nācija vācieši izturas pret savu kultūru un kā vergu nācija latvieši - pret savu ....
  • 5
  • 3
Junona
J
Skaisle, vai Tu nevarētu tā drusku detalizētāk aprakstīt tos apstākļus, kādos notika Ulmaņa slavināšana no Aspazijas puses? Nav gadījies lasīt Matīsas esejas.
  • 2
  • 0
Ameba
A
Pirmo reizi izlasīju ātrajā-diognāles variantā.... neko nesapratu. Tagad izlasīju rūpīgi.... un tāpat neko nesapratu. Ko viņš gribēja teikt? Murgaina teorija un viss. Mani pat biedē, aizmirsu kā tas precīzi jēdzieniski saucas, bet zināma vecumā cilvēki paliek ar tādu kā tuneļdomāšanu. Tajā ir vecumā uzkrāta pieredze, instinkti kā izvairīties no grābekļiem, paša sadomātas teorijas,kas visbiežāk pašam arī atvieglo dzīvi un uz visas tās bagāžas daudzi ,tā saucamie korifeji, neredz laika un telpas izmaiņas. Cilvēkam nevajadzētu mēģināt Māti dabu pārstrukturēt un visas mutācijas aptvert. Tas process ir bezgalīgs. Un,pat ja pieturas tikai pie cilvēka radītiem noteikumiem un subjektīviem murgojumiem, ir pietiekami daudz neaptveramu faktoru kas ik mirkli var izmainīt un tā arī dara. Un vispār, nevajag pāris noskatītas Jūtūbē idejas un pāris izlasītus rakstu galus te ar prieku iesmērēt. Izglītojies puis, bet negvelz niekus. Un,ja meklē teorijas kā sevi pie unikālas kastas pieskaitīt,tad jāsāk īpaši ar galvu draudzēties. Varbūt slinks esi un negribi fizisku darbu darīt, tāpēc meklē tam attaisnojumus? Pasaule nesastāv tikai no cilvēkiem kas skatās Ugunsgrēku (dzīvo internetā) un cilvēkiem kas iet Dailes teātri (jūtūbo spamos). Piedodiet,ja par skarbu.
Ameba
A
"Noapaļota un pieredzē sakņota pārliecība par savu taisnību - personisko vai profesionālo - sasniedzot "ne pa labi ne pa kreisi" stadiju, izraisa "tuneļa redzējumu" (tunnel vision) vai noved pie Teksasas snaipera kļūdas (TSK) –domāšanas kļūdas, ko pieļauj, ignorējot datu atšķirības, bet uzsverot tajos līdzīgo: to, kas pašam labāk patīk, kam tu tici, lepojies, ar ko identificējies. Tevis konstruētā realitāte strauji attālinās no citām gana atšķirīgām realitātēm. Dialogs kļūst neiespējams, jo sarunu biedri vienkārši atrodas pārāk tālu viens no otra." Kad absolutizējam vai glorificējam kādu viedokli, vajadzētu atcerēties,ka fakti ir arī jāpārbauda.
  • 1
  • 4
Vēl nekur nav redzēts
V
Pēc bereļa raksta Bērziņam vajadzētu prasties. Tālāk dzīvojot var samaitāties.
Vārds
V
Dokumenti liecina,ka Nobela prēmiju gaidīja, uz to cerēja arī Tomass Manns. Ne vienu vien gadu. Atšķirībā no latviešiem,neviens vācietis nekad nav iedomājies šo faktu nosaukt par rakstnieka iedomību vai augstprātību. Varbūt tautas attieksme pret savu varoni bija tā,kas izšķīra , kāpēc vācu rakstnieks Nobeli saņēma, bet latviešu dzejnieks nesaņēma? Lietuvā visapmeklētākais muzejs ar 40 000 viesu gadā ir Tomasa Manna muzejs Nidā.
lustīgais nerris uz tirgus plača
l
Atvainojos, bet, salīdzināt Tomasu Mannu ar Raini nav gluži korekti ne pret vienu, ne otru.
  • 8
  • 3
modern
m
latviski tulko vārdā "mūsdienu"
Vārds
V
Neizplati dumjības. mūsdienās ir kaut kas moderns un vecmodīgs.
  • 1
  • 1
Skaisle
S
Vācijas kancelram apvienotājam Kolam - 85 - ar tādu interesi lasu kā vācieši viņu vērtē , skatos TV - ZDF , piemēram. Un viena doma man ir - vai mēs jel kaut par vienu savu politiķi esam spējuši spriest un vērtēt - tā - bez tabu , bez atlaidēm, bez atrunām? Spīgelī ir ziņa par to,ka cilvēkēdājs - pēc profesijas kirmināleksperts par sava interneta drauga ēšanu un viņa līķa sadalīšanu un pēc tam aprakšanu, notiesāts, uz 10 gadiem. Vispār cilvēka slepkavība parasti ir mūža ieslodzījums, bet te lūk - 10 gadi. Jo - upuris pats lūdza viņu izģērbt un lēnām apēst - sākot ar peņa nogriešanu un pagatavošanu - ļaut viņam tādam - noasiņot un nomirt. Arī tādi ir cilvēki. Bet - par Vīnbergu ...lūk , Kaimiņš saeimā uzstājās ar tēzi ,ka valsts apmaksātā kultūtra nenonāk līdz tautai , tā paliek kā peļņa projektu autoriem utt. Un es nospriedu tā - ka apgalvojums ir gaužām vispārināts , bet - patiesībā - tēze - ir vēl gaužāk aktuāla. Kādas ir valsts funkcijas kultūras dzīves organizēšanā. Tikko bija jubileja vienam no mūsdienu latviešu - piedodiet, vēl dzīvajiem, bet jau kanonizētajiem dzejniekiem - Uldim Bērziņam. Tā jubileja neziskanēja vispār - lai neteiktu vairāk ..... Toties dažas dāmas, kuras nacionālās literatūras vārdā vāc ziedojumus un kuru braucienus pa pasauli finansē arī valsts .... tās gan svin dzīvi ...un kāds no tā tautai labums? Latviešu kultūrai ? Anonīmo komentētāju narcisms? Ha - ja nebūtu interneta komentētāji - tad būtu tādi jāzigudro - jo kāds vainīgais , uz kuru rīdīt vienmēr ir vajadzīgs. Izlasiet jauno IR - ļoti ļoti labs numurs atkal.
Vārds
V
Vecā labā paruna - kas maksā,pasūta mūziku. Gan jau salduma ministres darba slavināšanai pietiks gan Langai, gan Ikstenai.
  • 11
  • 0
Vārds
V
http://www.kulturaskanons.lv/lv/1/8/160/ Uldis BĒRZIŅŠ (1944) DZEJA Uldis Bērziņš (1944) visu mūžu raksta vērienīgu epu – par savām attiecībām ar valodu un valodas attiecībām pašai ar sevi. Valoda un laiks – tie ir Bērziņa dzejas centrālie motīvi, taču nekādā gadījumā tie nav skatāmi šķirti. Bērziņš neizsaka domas – viņš rada domas, aizsūtīdams lasītāju ekspedīcijā pa jēgu un nozīmju labirintu. Lai arī viņa dzejoļi tiek publicēti krājumos, kopumā rodas iespaids, ka viņš nemitīgi strādā pie viena vienīga gigantiska teksta, ar katru dzejoli pievienodams tam klāt vēl kādu fragmentu, kas atkarots klusumam. Enciklopēdiska vai pat analītiska attieksme pret Bērziņa dzeju grūti iedomājama – un pirmām kārtām jau tāpēc, ka nevar precīzi definēt tradīciju, kurai viņš piederīgs. Precīzāk, priekšteči Bērziņam ir visi un visur – sākot no senās Divupes ķīļrakstu autoriem un Vecās Derības rakstītājiem un beidzot ar bezgala daudziem mūslaiku autoriem, no poēzijas ģēnijiem līdz anonīmiem ziņģu sacerētājiem – visi, kas vien kaut kādā veidā saskārušies ar vārdu vai, kā raksta Bērziņš, "izelpojuši vārdu". Jo – Bērziņam valoda nav instruments, ar ko aprakstīt pasauli vai "izteikt domu"; valoda ir dzīvs organisms, kas atrod izeju pasaulē caur cilvēku, un otrādi – cilvēks dzīvo valodā. No šejienes izriet bijīgā attieksme pret vārdu: Bērziņš nedala valodu ikdienišķajā un poētiskajā: par poētisku var kļūt viss, kas "izelpots". Bērziņa dzeja atgādina tekstu-audumu, blīvu, jēgām un asociācijām piesātinātu. Viņam tikpat kā nav "skaidru" un precīzi formulētu domu vai poētisku aforismu; īstenībā viņu tikpat kā nav iespējams citēt, jo no Bērziņa dzejas izrauts teksta fragments ne tikai izmaina jēgu, bet faktiski zaudē visu. Teksts sākas pēkšņi, it kā ne no kurienes un nez kāpēc; teksts nepaskaidro, kālab viņš sācies, nepūlas attaisnot savu esamību šaisaulē – viņš vienkārši ir; varbūt tā ir nejaušība, bet visdrīzāk – nepieciešamība. Ir kaut kādi ļoti svarīgi iemesli, kāpēc šis teksts no nebūtības izniris tieši tagad un šeit. Valoda raisās, plūst, dažkārt pārtop ritmizētā prozā un plūst vienmērīgi, radot iespaidu, ka patiesībā paredzēta izdziedāšanai kādos šamaniskos rituālos un tikai kļūmes vai pierakstītāja pārliecīgas centības pēc nonākusi uz papīra. Tikpat pēkšņi kā sācies, teksts arī apraujas. Rodas iespaids, ka teksts ir burtiski izrāvies no klusuma tvērieniem – un daudz kas palicis nepateikts. Bērziņš raksta it kā "retināti": var likties, ka starp divām blakus esošām frāzēm vai pat vārdiem ir nepārkāpjama plaisa; tās nav saistītas jēdzieniski un bieži vien arī ne asociatīvi, vienīgi varbūt skaniski vai ritmiski. Un tomēr – izrādās, ir kāds punkts, kurā šie izteikumi tiecas saskarties; iespējams, tā ir kāda mitoloģiska, bībeliska vai literatūrvēsturiska alūzija, kāds mazzināms vēsturisks fakts, lingvistiska nianse. Kaut kur viņa dzejas zemslāņos valda dzelžainas likumsakarības – ne velti Bērziņa panti pazīstami jau no pirmā acu uzmetiena. Dzejolis ir arī tas viss, kas tajā nav pateikts, kas palicis aiz vārdiem, un Bērziņš dažkārt nepasaka tieši to, ko dažs cits poēts uzskatītu par galveno, izvirzīdams priekšplānā – jau sastingušu kādā aprobētā klišejā. Jebkurš vārds vēstures ritumā ir piesātinājies ar bezgala daudzām nozīmēm un to niansēm, kuras ikdienišķajā runā lielākoties paliek nemanītas vai arī pamazām tiek aizmirstas; taču vārds spēj arī šīs jēgas atbrīvot, likt tās nojaust, un Bērziņa dzeja ļauj izjust šo vārda piesātinātību, valodas patieso spriegumu. Arī viens vārds var ietvert gadu tūkstošu pieredzi, nemaz nerunājot par to spriegumu, kas veidojas tikai starp diviem kopā sastatītiem vārdiem; vienīgā problēma – kā šai pieredzei piekļūt. Epa tapšanas gaitā viņš izmainījis ne tikai priekšstatu par to, kas ir un kam jābūt tekstam, lai to dēvētu par dzeju, – to lielākā vai mazākā mērā tiecas darīt katrs dzejnieks, bet arī pašu valodu. Pēc Bērziņa vairs nerunās un nerakstīs tā, kā pirms Bērziņa. Postbērziņa laikmeta latviešu valoda jau ir citāda. Guntis Berelis
  • 5
  • 0
piedodiet
p
Ministres vai augstas ierēdnes kundze, kas te ar pseidonīmu Skaisle blēņojas - kurā baznīcā tad Bērziņu Uldi par svēto sākuši godāt?
  • 4
  • 2
Skaislei
S
Tikko bija jubileja vienam no mūsdienu latviešu - piedodiet, vēl dzīvajiem, bet jau kanonizētajiem dzejniekiem - Uldim Bērziņam. Tā jubileja neziskanēja vispār - lai neteiktu vairāk ..... Toties dažas dāmas, kuras nacionālās literatūras vārdā vāc ziedojumus un kuru braucienus pa pasauli finansē arī valsts .... tās gan svin dzīvi ... Lai nu kā, bet šoreiz A.Kaimiņam piekrītu - par ministres birokrātisko izteiksmes stilu. Un vēl. Neskatoties uz akciju viltus Laiks kultūrai, no kuras norobežojās oficiālā daudzskaitlīgā Laiks kultūrai, KM pasūtījusi uz simtgadi vēstījumus autoriem, kuru vidū atrodami arī L.Langas un N.Ikstenas vārdi: Esam uzrunājuši desmit Latvijā pazīstamus kultūras darbiniekus un organizācijas ar lūgumu uzrakstīt savus vēstījumus Latvijas simtgadē: tie ir Latvijas un pasaules "3x3" kustība, akadēmiķis Jānis Stradiņš, dzejnieki Māra Zālīte, Liāna Langa, Jānis Elsbergs un Sergejs Timofejevs, rakstniece Nora Ikstena, režisors Uģis Brikmanis, skolotāja Daina Sirmā un zinātnieks Vjačeslavs Kaščejevs.
  • 6
  • 1
Vārds
V
ir - melīgs paštaisns un atpalicis savārstījums.
  • 13
  • 4

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja