Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +3 °C
Apmācies
Pirmdiena, 23. decembris
Viktorija, Balva

Peldošie sižeti

Pievienot komentāru

0/1000 zīmes
Tīna
T
Man teātrī pietrūkst latviska dzīvesprieka un ideju. Alunāns un Rainis.
par jauniešiem
p
Ļoti grūti ieteikt jainiešiem, kas grib sevi izglītot, ko varētu noskatīties mūsu teātros.Ja par literatūras un labas mūzikas izvēli jautājumi nerodas, tad par teātri gan. Pietrūkst klasikas top 20, kas būtu jāredz..Izņēmums - Skroderdienas, kas paliek klasikas rāmjos.Ar operu arī tā ir, kā ir, dažkārt no klasikas ne miņas.Priecē Gulbju ezers un Riekstkodis, kuru darbību nepārceļ uz nacistisko Vāciju vai mūsdienu industriālo vidi.Par to pašu paldies! Tajā pašā laikā skaidrs, ka jāskatās arī mūsdienīgs teātris un jāseko tā attīstībai.Bet tā jau ir nākamā fāze, kas grīļosies, ja nebūs pamatu.
.
.
Atbalstu ideju, ka SN balvu vienu sezonu varētu uzticēt 1 cilvēkam. Lai šī personība izskaidro, ko, kāpēc u.t.t.
Herberts"
H
Tagad, teātru vasaras brīvlaikā, kad aktieri it kā atpūšas, bet īstenībā paklusītēm kaut kur filmējas un papildina maciņus, braukājot ar teatralizētiem koncertiem vai uz ātru roku saceptām šovizrādēm... Naumaņa kungs, nu dzīvo katrs kā prot un māk, vai ne? Jūs ar Ditu Rietumu un Inesi Lūsiņu paņemat savās rokās milzu teritorijas KDiena un drukājat, drukājat, drukājat... Un nopelnat, nopelnat, nopelnat...Varat sekot A.Hermaņa izrādēm ārzemēs un pašzemē, un drukāt, drukāt, drukāt...Un aktieri ar savām iespējām rīkojas tāpat... Vai aktieru rīcībā kāds netikums caur to būtu fiksējams?
Jūtu līdz, bet...
J
Aktieru rīcība, papildinot maciņus sava atvaļinājuma laikā, liecina tikai par vienu - sezonas laikā teātros maksātās algas nespēj nodrošināt normālu izdzīvošanu visa gada garumā.
  • 4
  • 0
NT Skribentam
N
NT konkursā iesniegtās lugas lasīja Rita Melnace, Indra Roga, Edmunds Freibergs, Ināra Slucka, Elmārs Seņkovs, Valters Sīlis, Valdis Lūriņš, Jānis Kaijaks, Mihails Kublinskis, Madara Aizgrāve, Ieva Struka.
Paulas Jēger-Freiman spoks
P
"Kolektīva iedzeršanā" - es, protams, domāju frizētavas kolektīva iedzeršanā uz skatuves, lugas ietvaros! Vot tas bija tas, kas PAŅĒMA ZĀLI!
  • 3
  • 0
Paulas Jēger-Freiman spoks
P
Nu, nu, nu - nevajag pārspīlēt. Ingūnas Pinnes frizierlugā Blesei bija pāris izgājieni, ko viņa lieliski izpildīja sev raksturīgajā klaunādes manierē. Lielo Cerību Stundu patiesībā "iznesa" nelaiķe Helēna Romānova, kura savā lomā atļāvās runāt ar krievu/ukraiņu akcentu [vēl šodien skan ausīs, kā viņa kolektīva iedzeršanā uzrāva "Ai, jūs rudzi, rudzi ziedošie!..."], kā arī teksti ar atsaucēm uz to laiku deficītiem - gaļu un kafiju! Plus - aktieru pārgalvīgās tekstu improvizācijas.
  • 5
  • 0
>Kurmim K.
&
Frizieres sarakstītā luga toreiz bija kases gabals.Visi bija gar zemi , kad uz skatuves uznāca lieliskā S.Bless.Vēl tagad atceros, kā viņa ar savu amizanto apkopējas lomu burtiski paņēma zāli.
  • 0
  • 0
Kurmis K.
K
Lasīt jau varbūt lasīja, bet vai izlasīja? Uzdrošinos minēt- DAŽI! Lielākoties iedziļināšanās notiek pēc shēmas, sak, drusku pašķirstīju, nekā pievelkoša uz sitiena neuztrāpīju, piesitās garlaicība un brīvā laika deficīts. Kā Žans d'Arks kāpju uz sārta, ja esmu maldījies. Agrākus gadus atmiņā pārcilājot, spilgti/ izteikti redzami ir režisoru vārdi, kam ar latviešu dramaturgiem bija noslēgts it kā kontrakts, nodibināta it kā dvēseļu radniecība. Alfrēda Jaunušana iztēle Paula Putniņa, H. Gulbja lugas uzcēla līdz vilnim, kad teju sākas jau līdzautorība, sameklējot kādu literāru palīgu, inscenētājs radīja skatuves epopejas/ vēsturiskas laikmetu caurskates, dramatizējot A. Upīti, V. Lāci, E. Līvu... Harija Gulbja lugas NT nodzīvoja garu skatuves mūžu Jūlija Bebriša apgādā. Valda Lūriņa redzes lokā ietilpa Leldes Stumbres un Jāņa Jurkāna lugas. Ar Edmunda Freiberga svētību NT pārmaiņus iedzīvojās H. Gulbja, P. Putniņa darbi. Arnolds Liniņš dramatizēja prozu un iestudēja jau uzrakstītas lugas. Starp Pēteri Pētersonu, Ādolfu Šapiro iedibinājās savstarpēja uzticība, uzvedot Gunāra Priedes lugas. Kurā brīdī SADARBĪBAS tradīcijas pajuka? Laikam jau laikmeta grieži vainīgi, kas ar savu iegūto brīvestību un zaudēto zemtekstu pasauli izsita ne tikai režisoriem un literātiem beņķīti no kājapakšas. Jaunākās paaudzes režisori mēdz sacīt, ka labāk par lugām šiem patīkot scenāriji, kas tad atraisot viņu FANTĀZIJU. Man šķiet, ka fantāzija ir tāda klejošana "uz dullo" nezināmā virzienā. IZTĒLE jau ir konkrēts process kādā izvēlētā virzienā, saistīts ar erudīciju, inteliģenci un savas profesijas/ amata pārzināšanu. Tam, ka šodienas burziņā varētu uzplaukt vēlme lasīt lugas, neticu. Dīvains ir gadījums ar "Latgolu". Piemēram, redzējis "Billi" un "Latgolu", nespēju noticēt, ka abās darbojas viena un tā pati lieliska aktrise- Dace Bonāte. Ludziņas autore vēlējusies, lai NT netiktu izsmieti latgalieši, bet, kā saka, viens pīpis, ka NT šoreiz izsmej pats sevi. Pagātnē gan zināms vēl viens negadījums, ko iezīmēja frizieres rakstīta ludziņa "Lielā cerību stunda". Bet tur gandrīz vai traģikomiskā žanrā darbojās viss raksturnieku zieds. "Latgolā", atraujot gabalu no NT miesas- Uldi Dumpi, nepaliek pāri pat sniedziņš, kas finālā elēģiski krīt no šņorbēniņiem, sasitoties uz plikas grīdas. Tas jau nu daudziem izraisīs riebumu, bet uzskatu, ka teātrim, tāpat kā visos laikos, jāuzņemas audzinošā funkcija. Cilvēki joprojām dikti mīl teātri un alkst tur ieraudzīt paši sevi- visā daudzveidībā un dzīves krāšņumā.
  • 12
  • 0
Skribents007 -NT
S
Jūs nosaucāt tos, kam vajadzēja lasīt,bet ne tos, kam devāt iesūtītos manuskriptus. Mana informācija liecina, ka vismaz viens no Jūsu nosauktajiem "žūrētājiem" par piedalošās lugas eksistenci un dalību konkursā uzzināja pēc konkursa no paša autora. Es, saprotu, ka nosauktajiem vajadzēja izlasīt, bet līdz visiem visas iesūtītās lugas nenonāca. Jūsu teksts ,kas adresēts man, nav pretrunā ar manis teikto, kas ir patiesība. Es savam avotam uzticos 100%. Piedodiet, ja tas parādīja bardaku, nē nekārtību NT ( ne bardaku, jo tas krievu val. leksikā apzīmē emmu māju, kas būtu apvainojums emmām).
  • 5
  • 0
vikija
v
Ko ieteiktu rudenī noskatīties pusaudžiem, kuri no PĪtera Pena izauguši, bet līdz kam citam vēl nesniedzas?
Ameba
A
Principā, es piekristu učenei. Vecumam nav nozīmes. Esmu ņēmusi arī 5 gadīgu bērnu uz nopietnām un garām izrādēm. Zināju,ka patīk un nosēdēs(lai nesatraucas tie,kuriem bērni izrādēs ir kaitinoši). Vienmēr ir interesantias pēcizrādes sarunas. Šobrīd ar nu jau 18gadnieci mēdzam pasēdēt un MEZZO kanālā TV pasaules kultūras avangardu apskatīt un ir par ko parunāt :) Bet, visi nav tādi. Vecākiem ir jāpazīst savi bērni. Un,ja jau aicina tingeltangeļus-kases grāvējus (ha ha) ievērtēt, tad vēlams arī pretī pasaules klasi nodemonstrēt, lai burkāns neliekas saldākais,kas jebkad baudīts.
  • 5
  • 0
Es
E
Ameba, tu gribēji atbildēt uz jautājumu, bet nevarēji/nespēji???
  • 1
  • 2
učene
u
Revidentu, Lūgšanu resnajai tantei, Latviešu mīlestību, Apglabājiet mani zem grīdas, valmieriešu Raudupieti, Skroderdienas, valmieriešu Virvi. Patiesībā skatītāja vecums nav svarīgs. Viņš paņem no izrādes to, ko savā attīstības pakāpē spēj paņemt.
  • 8
  • 0
Ameba
A
Pusaudži nav tak muļķīši. Viņiem tādas filmas un mūsdienu mesidži pieejamas, ka bļaujoši-dziedošu aktieru nepaplašināto teikumu pienesums, ne tikai var inteliģenci uz mūžu izklapēt, bet arī sliktu gaumi un melus samācīt. Nav nekā ļaunāka par patiesības,ka karalis ir kails, slēpšanu. Mums lišķu vecajā paaudzē pietiek. Lai jau tie jaunie vismaz iemācas graudus no pelavām atšķirt. Tā,ka labākais ir nemelot. Tas attiecas arī uz kritiķiem un blata balvu turētājiem.
  • 5
  • 1
Ameba
A
Holivuda ražo filmas- Latvijas teātri mazbudžeta replikas.
Skribents007
S
Par to, ka Latvijas teātros ir krīze un tā sākas ar režisoru nemākulību, es teicu jau pirms kāda gada. Viss ir loģiski, režisori dragā izrādi pēc izrādes -6-8 gabalus sezonā. Ja atceramies, sendienu kases gabalu režisoriem vairāk par 2-3 pirmizrādēm sezonā nebija. Grib saņemt naudu par iestudēšanu, bet īpaši neinteresē beigu rezultāts. Padies Dievam, tās viena iestudējuma 15-25 izrādes redz pietiekoši maz skatītāju, lai kritiķiem būtu iespēja turpināt slavas dziesmas mūsdienu "jaunajiem, talantīgajiem, daudzsološajiem", kuriem veiksmīga izrāde gadās nevis ir likumsakarība. Tā īsti nav, ka režisoriem nebūtu ko iestudēt. Nesen man vietējā režisore pārsūtīja nelielu lugu kopojumu, no kura secināju, ka ap desmit tajā esošajiem autoriem kopā gadā top ap 30 lugu. Jaunu lugu. Tas, ka režisori neuzzina par jaunajām lugām, pat ja tās ir iesūtītas teātriem, arī man pirms dienas tapa zināms, kad personīgi satikos ar senu dienu paziņu teātra apmeklējumu laikā. Izrādās ,ka pat pēdējam Nacionālā teātra lugu konkursam iesūtītās lugas visas nenonāca līdz Nacionālā teātra režisoriem- konkursa žūrijas komisijas locekļiem. Absurds, vai ne? Ja man vakardien teiktais ir taisnība, tad tas "melnais caurums", kurā pazuda lugas nenonākot līdz vērtētājiem, bija cilvēks, kuram bija jādara pretējais, jāveido šis ceļš līdz režisoriem,- Ieva Struka. Ja situācija ir līdzīga arī citos teātros (Dailē, Valmierā, LIepājā, Daugavpilī), tad nav jābrīnās , ka neredzam neko jaunu.uz skatuvēm. Man rokās nonākušais krājumiņš datorfailu veidā, kuru jau pieminēju, rāda. ka autori raksta, bet par viņiem , iespējams, režisori neuzzina, jo teātros ir nevis literārie konsultanti bet literārās bremzes. P.S. Šorīt saņēmu ziņu e-pastā no šī minikrājuma izplatītāja,, kuram vakar pusdienā aizrakstīju, un uzzināju, ka tas nosūtīts gandrīz visiem Latvijas profesionālajiem teātriem. Tikai Jaunais Rīgas teātris konsekventi esot atteicies pat piedāvāt režisoriem izlasīt. Interesanti, vai ne?
Paulas Jēger-Freiman spoks
P
Nu, NT jau tagad darbojas ģimenes rūpalu režīmā. Literārā konsultante Struka-Zole izvēlas tādas lugas, ko tulkot vai atdzejot viņas vīra kungam; vecās aktrises izvēlas par režisoriem savus dēlus. Direktora amatā cilvēks, kurš mēģināja piesavināties 2000 latus no teātra kases un joprojām nav attaisnots diģitālās TV lietā... Kādi tur var būt mākslinieciski "izrāvieni"?
  • 16
  • 0
FW
F
Na-umans rakstīja" "Varat ko līdzīgu iedomāties mūsdienu Latvijā – ka cilvēki lugas lasītu gluži kā bulvārlubenes, kā Murakami, Koelju vai kaut kādu tur Krēslu un Hariju Poteru?" kas par lētu gājienu - samest visu vienu katlā un tad uzčurāt virsū. Bišku tā kā pēc augstprātības un snobisma nosmirdēja. Normundiņ, lūdz to Kungu, lai Latvijā kaut viens spētu rakstīt tā, lai gūtu šādu atpazīstamību. Tāpat neaizmirsti, ka Naumanis Eiropā ir pazīstams tikai ļoti šauram snobu slānim, bet Latvijā popularitāti ieguva ar popizrādēm no sērijas "Latviešu mīlestība".
FW
F
Nevis Naumanis, bet Hermaņu Alvis ar seksīgi pieklusināti balss tembru.
  • 5
  • 1
Paulas Jēger-Freiman spoks
P
"... Tāpēc varbūt jāžēlojas nevis par "repertuāru bez izrāvieniem", bet par režisoru fantāzijas apsīkumu?..." - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Vai "repertuārs bez izrāvieniem" nav "režisoru fantāzijas apsīkuma" rezultāts?
Seksts
S
1. Aktieri mēdz teikt, ka darbu uz mājām nenes, darbam pie lomas gana ar mēģinājumiem. Vecāku paaudžu mākslinieki( šodien droši vien dēvēti par senīliem) daudzkārt stāstījuši, ka no nozīmīgas lomas patiesībā nešķiras nekad, ejot pa ielu, braucot satiksmes līdzeklī, nevarēdami aizmigt, pat sapnī neapzināti strādājot, jo no zemapziņas dzīlēm uzpeldot kaut kas ļoti būtisks ( kodols), kas skarot konkrētā cilvēka dzīvi. 2. Ierosinot sastādīt atveidojamā tēla emocionālo biogrāfiju, kas sastāvētu no notikumiem, pārdzīvojumiem "aiz kadra", ko skatītājs tiešā veidā neredz, bet bez kuriem viņš nebūtu TAS cilvēks, kuru redzam un dzirdam, mēdz atskanēt jauka spurgšana. Alfrēds Jaunušans bieži mēdza teikt: Viņi jau no KULISĒM uznāk un turpat arī aiziet. 3. Aktieru mājas darbs kļūstot lieks, jo daudzi meistari it kā nepieņemot tavu klāt-pienesumu, tavu ideju, papildinājumu, jo režisors vēloties redzēt vienīgi savu uzstādījumu, ārējas un iekšējas izpausmes, kas ir radušās vienīgi viņa rosināti. 4. Ir jauni režisori, kuri neslēpj, ka neiedziļinās lugas iepriekšējo uzvedumu tradīcijās- veiksmēs vai neveiksmēs, pat vēsturiski pētījumi neesot īsti nepieciešami, jo viss rodoties viņu galvā/ iztēlē, ar ko arī esot vairāk kā gana. 5. Runas kultūras devalvācija, degradācija. Dažkārt izlīdzas murminot katrs savā "tuvplānā", dažs skaļi kliedzot, bet netrenētā artikulācija pieviļ. Saprast nav iespējams abos gadījumos. Lilija Dzene īsi pirms aiziešanas mūžībā sacīja, ka uz teātri vairs īsti negriboties iet, jo visos komponentos valdot neprofesionalitāte, bet par runas kultūru jau vispār neesot ko runāt. 6. " Viņš nezina, ko lai uzved ", bet ja zina, tad man ir pamatotas aizdomas, ka pirmā rūpe ir par ārējiem "būvdarbiem" un varbūt pat centieniem izdabāt/ ieinteresēt/ pārsteigt teātra kritiķi, tikt slavētam, nominētam, kas, diemžēl, izpaliek. Kāpēc? Katrā ziņā "vainīgi" ir šie "mākslā kodēji", kas otram pat ābolu nenovīd. Dažureiz atkal pūles attaisnojas, jo tiek atrasts dziļums un laikmetīgs skatījums, kas nevienam pat prāta nav nācis. Šajos gadījumos, pēc pirmizrādes kopīgi tukšojot vīna glāzi, skan jautri smiekli un jūtams līksms uzbudinājums no tā, ka nav saprotams, kurš kuru apvedis ap stūri. 7. Varbūt pats svarīgākais. NAV LAIKA. Jāskrien, jāpaspēj, vienas lugas teksts un pūliņi ( pēc dažām izrādēm) jāpaspēj iemest "Norbā", lai jau nākamā rītā atkal radītu jaunu šedevru. Tad vēl brīvos brīžos "jāierullē" seriāli, jānovada kāds pasākums (no vākiem), mazliet laika atlicinot arī ģimenei, bērniem, kuri daļai vecās paaudzes aktieriem nedzima vispār, vai atskrēja pa vienam, faktiski kļūstot par "audžubērniem", nonākot tuvinieku vai apmaksātu cilvēku gādībā. --------------------------------------------------------------------------------------------- Bet, ak, neraža- labi būvētas komēdijas, melodrāmas, sēnalu gabali arī paģēr visu aktieri, ne tikai kājiņas, plikumu, prasmi spēlēt kontrabasu, trompeti vai akordeonu, dejot, dziedāt, mest kūleņus, veikt akrobātiskus trikus. Bez laba trika, man šķiet, teātris nemaz nevar iztikt, var sadomāt, saštukot veselu numuru tirādi, bet KĀ šo formu piepildīt ar saturu, radīt atmosfēru ( šai procesā vislielākais svars ir arī skatītājam), aizraut, saviļņot, piedzīvot abpusēju katarsi... Tas paliek aktuāls uzdevums teātrim, vienlīdz augstā līmenī protot izmantot VISUS aktiermeistarības komponentus. Fantāzijas apsīkums, vismaz viena uzveduma robežās, uzkrītošā veidā nav ļoti pamanāms. Varbūt jādod vieta IZTĒLEI, kas balstīta dziļā uzkrājumā- laikmetu un stilu izpratnē, vēstures zināšanās, prasmē savu ieceri piepildīt jūtamā un saprotamā veidā uz skatuves, atmetot iedomas, ka tas, kas vīzijās un mirāžās garo ap mākslinieku, automātiski/ pats no sevis neatspoguļojas un nesakārtojas skatuves telpā. Lugu autori šajā laikā nejūtas iedvesmoti, cerēsim , ka krīze noplaks, kad režisori un režisores uzvedīs savu radinieku pirmos gara darbus. Ko es te pārspīlēju!? Mums BŪS krīzes apstākļos " pilnīgi bezjēdzīga, bet forša izrāde". Lai top!
Ameba
A
pareizi teikts. Pašai grāmatas pilni plaukti. Ņem kuru gribi, visas "pārceļamas" uz skatuvi.... Tāpēc vien, nesaprotu.... kur problēma???? Katru gadu beidz steriem kultūras darbinieki. Vai ta romānu sižetus pārveidot par runājamiem gabaliem neviens nemāk? Man šķiet, ka manā jaunībā vidusskolā literatūrā bija dažas stundas tam veltītas un bija pat aizraujoši.
Senais
S
Patiesiba tas nozime teatra apsikumu(kas tadam arhaismam neizbegams) , vismaz Latvija.
Vārds
V
Patiešām ? Bija radies ka teātri ir viewnīgā siltā vietiņa, opera tikai viena
  • 0
  • 0

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja