Starptautisko pārvadājumu jomā par neapšaubāmu kontinenta līderi kļuvusi Austrijas nacionālā dzelzceļa kompānija ÖBB, kas, izmantojot zīmolu Nightjet, sadarbībā ar citu valstu dzelzceļniekiem apkalpo vairākus desmitus maršrutu. To regularitāte atkarīga gan no sezonālā pieprasījuma, gan tā, vai kāda valsts neizdomās sākt vērienīgus savu sliežu ceļu remontdarbus. (Tieši šī iemesla dēļ kopš augusta vidus līdz pat 28. oktobrim pārtraukta satiksme maršrutos Vīne–Berlīne–Parīze un Berlīne–Brisele, savukārt no 8. jūnija līdz 9. septembrim nekursē vilciens Vīne–Roma.)
Pa kādam starptautiskam nakts reisam ir arī Čehijas, Zviedrijas, Itālijas, Slovēnijas un vēl dažu Eiropas Savienības (ES) valstu nacionālajām dzelzceļa kompānijām, taču pārsvarā tās koncentrējas uz iekšējo tirgu, saprotot, ka ar ÖBB, kas laikus ieņēmusi tirgus nišu, turklāt sadarbojas ar tādiem nozares smagsvariem kā vācu Deutsche Bahn un franču SNCF, konkurēt būs grūti.
Atsevišķs stāsts ir par privātajiem pārvadātājiem, kuri labprāt vēlētos ienākt tirgū, taču spēka to izdarīt nav. Kā norāda Business Insider – lai noorganizētu starptautisku reisu, nepieciešams, lai par to vienotos vismaz divas valstis, kuru pārziņā atrodas sliežu ceļi. Saprotams, ka valsts kompānijas, kas bauda valdību atbalstu, to izdarīt var vienkāršāk nekā privātie uzņēmumi. Gluži tas pats attiecas uz pārvadājumiem piemērotu vagonu iegādi. Ražotāji taču vienmēr dos priekšroku pasūtītājam, kas var uzrādīt valdības finansiālās garantijas, nevis privātam jaunuzņēmumam, kurš vēl sevi nav apliecinājis. Līdz ar to teju vai vienīgais pozitīvais izņēmums ir kompānija European Sleeper, kas papildus jau esošajam maršrutam Brisele–Prāga no nākamā gada plāno nodrošināt arī braucienus no Briseles līdz Venēcijai.
NEGODĪGĀ KONKURENCE
Beļģijas vicepremjers un transporta ministrs Žoržs Žilkinē sarunā ar Euronews šajā pavasarī pauda pārliecību, ka nākotnes transports Eiropā būs tieši nakts vilcieni. Taču, lai pasteidzinātu jaunās ēras iestāšanos, "ir jānovērš negodīgā konkurence starp dzelzceļa un aviācijas satiksmi, kas pastāv pašlaik".
Visu rakstu lasiet žurnāla SestDiena 6. - 12. septembra numurā! Žurnāla saturu gan drukātā, gan digitālā formātā iespējams abonēt mūsu jaunajā mājaslapā ŠEIT!